English איזור אישי | עגלת קניות אתר חשבי שכר

חיפוש מתקדם חפש
 >> אודות הלשכה דף הבית       
   
 
סיכום סיור חנוכיות בבני ברק
נר שלישי של חנוכה
 
בני ברק
בני ברק נוסדה לפני כ95 שנה ע"י קבוצת חסידים מוורשה, בירת פולין ,בראשות ר' יצחק גרשטנקורן ז'ל. הקבוצה חידשה את היישוב ההיסטורי שבה ישב, בתקופת התנאים, התנא ר' עקיבא אשר היה המנהיג הרוחני של מרד בר כוכבא.
הסיור החל  מגינת ורשא שברחוב ר ' עקיבא.
בנקודת המפגש ובמהלך הסיור  ראינו עשרות קופות צדקה מחוברות לעמודים המוצבים בצמתים ולאורך הרחובות ואפילו פגשנו ב2 חנויות צדקה [שכל ייעודם הוא לקבל תרומות] הנ'ל מעיד על העוני השורר אצל חלק משמעותי מתושבי העירמצד אחד ועל האחריות  שמגלים התושבים כלפי הזולת  והמתבטאת במתן צדקה,מצד שני.
כמו כן, נתקלנו בנקודת המפגש, במודעה על גמ"ח שידוכים שגם היא אחד ממאפייני העיר[בעיר פועלים עשרות גמח"ים המכסים את כל מישורי החיים .בהם ניתן להשאיל משאבות חלב,מוצצים,עריסות,שמלות כלה,ביגוד,וכלי עבודה וכן לקבל מזון, סיוע כספי ורפואי וכו'] וזאת בנוסף לעשרות עמותות העוזרות לנזקקים.[בני ברק היא העיר הענייה ביותר בישראל כאשר למעלה מ30% מתושביה חיים מתחת לקו העוני]
למרות העוני הכלכלי ,ראינו בדירות רבות ארונות ספרים עמוסים בספרי קודש,מה שמעיד על עושר רוחני של בעליהם.
ראינו  גם הרבה ילדים המרבים שמחה בעיר[בבני ברק יש בממוצע 4.2 ילדים למשפחה לעומת ממוצע ארצי של כ2.2 ילדים למשפחה,למעלה מ50% מ190000תושביה הם בני פחות מ21]
בני ברק היא מהערים הצפופות ביותר בישראל .גרים בה למעלה מ21600- נפש לקמ'ר (לעומת תל אביב -7803 נפש לקמ'ר) .רבים בה בתי הכנסת ,הישיבות,האולפנות והסמינרים הנותנים חיות לעיר..
 
חנוכיות
השם חנוכייה הוכנס לעברית בסוף המאה ה- 19 ע"י חמדה בן יהודה לפני כן  ,החנוכייה נקראה מנורה או מנורת חנוכה.
 נרות החנוכייה מודלקים  כל שנה ,מאז שנת 164 לפני הספירה,לאחר ניצחון המכבים על היוונים וטיהור  בית המקדש  השני.ההדלקה מסמלת את חנוכת המקדש/המזבח בטקס שכלל הדלקת נרות בשיפודים של ברזל [כי המנורה המקורית נבזזה ע'י אנטיוכוס אפיפנס] .
החנוכייה ,המפיצה אור, מסמלת את ניצחון האיכות על הכמות כפי שגפרור  קטן יכול לדחות חושך המצוי בחדר ענק.כך ניצחה היהדות[מעטים-אור] את הפגאניות היוונית. [רבים-חושך]
ראוי לציין כי החנוכייה שונה מהמנורה שהייתה במקדש כיוון שאסור להשתמש בצורת המנורה מחוץ למקדש. [השוני ביניהם  לא רק מתבטא  במראה החיצוני-כגון במספר הקנים אלא ,גם בתחומים אחרים כגון-במנורת המקדש השתמשו רק בשמן זית .בחנוכייה- בכל סוג של שמן, מנורת המקדש דלקה מערב עד בוקר  ואילו החנוכייה מודלקת מצאת הכוכבים עד שתכלה רגל מן השוק]
ראוי להדר ולהדליק בחנוכייה נאה לכן יש המדליקים נרות   בחנוכיות מכסף [בצד חנוכיות מחומרים אחרים].
פרסום הנס
מדליקים נרות חנוכה  בשעה ובמקום שיכול לפרסם את הנסים שקרו – נס ניצחון המכבים המועטים על היוונים המרובים ומכאן ניצחון היהדות[האור] על הפגאניות וההתייוונות[החושך]. וכן נס פך השמן [היוונים טמאו את השמנים.נותר לפליטה פך שמן טהור אחד אשר היה צריך להספיק ליום אחד ובפועל הספיק ל8 ימים]
מועד ההדלקה- בד"כ  מדליקים בצאת הכוכבים הזמן  שבו מתחיל היום הבא .בעבר ,במשך חצי שעה מצאת הכוכבים היו העובדים חוזרים מהעבודה ,היינו היה ציבור גדול שהסתובב ברחובות וראה את אור החנוכיות. בדיעבד, אפשר להדליק עד 20 דקות לפני עלות השחר. [יש המקדימים להדליק ב- פלג המנחה או זמן קצר לאחר שקיעת החמה. במקרה כזה יש לוודא שהנרות ידלקו חצי שעה לאחר צאת הכוכבים בעת הבוקר - צאת הכוכבים היה ב- 17:03 ,שקיעת החמה ב16:36 ופלג מנחה ב1:33]
מיקום החנוכיה - רבים נוהגים להציב את החנוכייה ליד הפתח הכניסה לבנין[פתח חדר המדרגות] מול המזוזה[כדי להיות מוקף במצוות] או על אדן החלון  הפונה לרחוב [לרשות הרבים]ובלבד שהחנוכייה תראה כלפי חוץ.היינו שעוברים ושבים יוכלו לראות את אור החנוכייה.
יצאנו לרחובות העיר וראינו המון חנוכיות. חלקן היו  מוצבות בפתחי הבתים [לפחות ג' טפחים מהקרקע] וחלקן קישטו את חלונות הבתים ואורם הבליח את החושך.
 
חלק מהחנוכיות שהוצבו בפתחים עמדו בתוך אקווריומים של זכוכית שהגנו עליהן מפני כל רוח מצויה [כי חנוכייה שבעת הדלקה תכבה מהרוח היא פסולה].
 
 
 
 
מספר החנוכיות
גברים ונשים מחויבים לקיים את מצוות הדלקת הנרות . ישנן 2 גישות בנושא - לפי גישה אחת-אב המשפחה מדליק עבור כל בני הבית .לפי גישה שנייה-כל אחד מבני הבית מדליק חנוכייה משלו.
במהלך הסיור ראינו את שתי הגישות. כיוון שהמשפחות הבני ברקיות ברוכות בילדים
ראינו פתחי בתים או חלונות עמוסים בחנוכיות.מראה נפלא.
 
 
חסידות שטפנשט
חסידות שטפנטש  היא חסידות מבית רוז'ין שפעלה בעיר שטפנשט  ברומניה. מנהיגיה  היו רבי מנחם נחום פרידמן[שהיה בנו של ר' ישראל מרוז'י ] ובנו רבי אברהם מתתיהו פרידמן [הקבור בנחלת יצחק].
היום הרב אברהם יעקב סלמון הנו ראש מוסדות שטפנטש בארץ[ומכונה האדמור משטפנשט
התארחנו בבית האדמ'ור והשתתפנו בהדלקת הנרות.
לאחר הדלקת הנרות התאספנו בבית הכנסת ושמענו על חסידים ומתנגדים[ליטאים] ובין השאר  ,על השוני  בלבוש שלהם [חסידים עם קפוטה,גרטל,שטריימל וליטאים עם מקטורן מודרני ומגבעת קנעייטש]
 
 
סיורנו כלל גם את המקומות הבאים-
ישיבת פוניבז'
ישיבת פוניבז' היא קומפלקס של  2 ישיבות  של מתנגדים/ ליטאים עם כ1700בחורים ועם כולל של כ1000 אברכים[מהישיבות הגדולות בעולם]
כל חלונות הקמפוס היו מוארים בחנוכיות.
הגברים עלו לבית המדרש.ראינו  את ארון הקודש העשוי מעץ ומצופה זהב.[ארון זה היה מוצב בבית הכנסת האיטלקי במנטובה].כמו כן ,התרשמנו ממאות הבחורים שלמדו בחברותא וממעמדי הכובעים והחליפות שהיו מחוץ לבית המדרש.
 
בית הרב שטיימן
הרב שטיימן עמד בראש כולל פוניבז'[מסוף המאה 20] קודם לכן כיהן כראש ישיבת פוניבז' לצעירים.הרב שטיינמן היה המנהיג הרוחני של רוב הציבור החרדי הליטאי.ביתו מהווה דוגמה לצניעות ולפשטות.
 
בית כנסת איצקוביץ[=תפארת צבי]
בית כנסת ברחוב הרב שך בו מתפללים כ20000 איש ביממה.מתפללים בו ספרדים ואשכנזים ,חרדים ודתיים לאומיים במניינים  ללא הפסק.
  סיימנו ב-קופיקס-רשת בתי קפה הפורחת בבני ברק
 
חג אורים שמח
 
 
 
 





לדף הבית
ניוזלטר
מועדון צעירים
מתמחי לשכה
מועדון גמלאים



הרשמה לאתר שלח לחבר גירסת הדפסה
הרשמה לאתר שלח לחבר גירסת הדפסה
 
  2005 - כל הזכויות שמורות ללשכת רואי חשבון תשס"ה ©
פרסום באתר צור קשר מפת אתר תנאי שימוש הוספה למועדפים

בניית אתרים פיתוח תוכנה לאינטרנט בניית אתר סייטנט בע"מ - בניית אתרים ופתרונות אינטרנט מתקדמים