English איזור אישי | עגלת קניות אתר חשבי שכר

חיפוש מתקדם חפש
 >> אודות הלשכה דף הבית

סיכום הטיול בנגב הצפוני-13.1.2016

מוזיאון "משואה לתקומה"-יד מרדכי .המוזיאון שוכן ,בבניין יצוק מבטון [בצורת מעוין] ליד  בית הקברות הצבאי , בו קבורים 26 חללי קרבות תש'ח שנפלו על הגנת הקיבוץ.
באולם הכניסה מוצבת  דמות של לוחם  תש'ח ותצוגת כלי נשק שהיו אז בידי הלוחמים. קבלנו הסבר [מלווה בתמונות]על תולדות קיבוץ יד מרדכי מיום עלייתו על הקרקע ב1943,דרך נטישתו [מאי 48] בגין פלישת הצבא המצרי,עד לשחרורו בנובמבר 1948. אחרי כן ירדנו  למרתף  הבניין לתצוגה מרשימה על העיירה היהודית טרם השואה. המשכנו ועלינו בגרם המדרגות כשלפנינו ניבטה חומת הגטו ולצידה קרון השילוחים. עברנו דרך הקרון ועלינו על גשר שהשקיף על  דגם מדויק של גטו וארשה . קבלנו  שם הסבר על המרד. משם המשכנו על הגשר  לבונקר ברחוב מילא 18 .הבונקר  הנ'ל, הפך לסמל של המרד בגטו.  בבונקר הנ'ל ראינו שחזור של חדר  ,בגודל טבעי.סיימנו הסיור  באולם בו הייתה    תצוגת תמונות על עליית ניצולי השואה לישראל,המאבק בשלטון הבריטי,הקמת 11 הנקודות בנגב[תש'ז] ומלחמת העצמאות.[=התקומה].

אנדרטת מרדכי אנילביץ ומגדל המים ההרוס- על גבעה בלב  קיבוץ  יד מרדכי  מוצבת אנדרטה מברונזה של מפקד גטו וארשה [שעל שמו נקרא הקיבוץ] .
האנדרטה פוסלה ע'י נתן רפופורט .האנדרטה נועדה  לחזק את ההמשכיות בין לוחמי הגטו ללוחמי יד מרדכי והיא הוצבה  ע'י מגדל המים שהופצץ ע'י הצבא המצרי במלחמת העצמאות.
[הצבת הפסל הייתה מאיץ  לרעיון להקים מוזיאון משואה לתקומה]
בית הכנסת העתיק במעון-  בתקופה הביזנטית [במאה ה5-6]  פרח היישוב מעון ובתוכו בית הכנסת ,שנתגלה באקראי ,בעת סלילת כביש. ראינו את שרידי בית הכנסת הכולל אפסיס[ גומחה מעוגלת הבולטת כלפי חוץ ] ורצפת פסיפס הכוללת גפן משתרגת היוצאת מאמפורה, מנורה  עם שבעה קנים העומדת על רגליים שצורתן כרגלי אריה, אתרוגים,לולב ושופר, עצי דקל ואריות[סמל ליהודה] .כמו כן ראינו כתובת בארמית    המברכת את כלל הקהילה ובהמשכה הקדשה ל3- שתרמו לבית הכנסת...[גודל בית הכנסת מוערך ב17.5 מ 'אורך על 15 מ 'רוחב]
תלמי יוסף בחבל שלום שבצפון הנגב-. בתלמי יוסף השתתפנו בחוויה חקלאית כאשר סיירנו  ב" שביל הסלט" .,התחלנו את הסיור בחממת עגבניות שרי ומלפפונים  .ראינו סוגים שונים של עגבניות בגדלים שונים,בצבעים שונים ובטעמים שונים.. קיבלנו הסבר על גידול העגבניות בשיטת ההדליה.היינו ע"י מתן תמיכה לצמח   עם חוטי ם,המאפשרים לצמח לטפס לגובה. שמענו על שיטת ההאבקה באמצעות   דבורי בומבוס [פרחי העגבנייה הם דו מיניים. ] ולאחר מכן בצענו קטיף עצמי של עגבניות ומלפפונים.  .משם עברנו לחממת תותי  השדה המעופפים. ראינו כיצד תותי השדה גדלים בתעלות תלויות מעל לקרקע והקשורות למבנה , כאשר הפרי תלוי באוויר .המצע של הצמח הנו קוקוס..שמענו על שיטות  ההדברה  הביולוגית של מזיקים ,באמצעות "מועילים" ,היינו אויבים טבעיים   של המזיקים [כגון אקריות טורפות מדבירות  אקריות אדומות.] טעמנו מהתותים העסיסיים והמשכנו לאפות  פיתות  בדואיות על "טאבון" .סיימנו  את הסיור בשחרור יוני דואר שחזרו אל קינם..

אנדרטת עוצבת הפלדה  הוקמהל זכר הנופלים  מאוגדה 84 ,שלחמה במלחמת ששת הימים בקרבות צפון סיני.האנדרטה מורכבת מ400 עמודי בטון שבראש כל אחד מהם מונח חלק של רכב או כלי נשק..במרכז האנדרטה ניצב  מגדל תצפיתבגובה 25 מ'.לפני האנדרטה  קבועים מספר לוחות עם סמלי היחידות שלחמו באוגדה ורשימת הנופלים. האנדרטה תוכננה ע'י ישראל גודוביץ. האנדרטה ב"מקור" הייתה בימית אך עם פינוי סיני    היא נהרסה ונבנתה שוב  במקומה הנוכחי ,היינו מדרום לכרם שלום.האנדרטה נחנכה ב1982.

קיבוץ אור הנר-באזור הנגב הצפוני [הקיבוץ שייך למועצה האזורית שער הנגב] -לאחר שאכלנו בקיבוץ ארוחת צהריים ,סיירנו  בנתיב המוראלים שהם ציורי קיר גדולים העשויים בטכניקה של חריטה בשכבות של צבע המטויחות על הקיר.  המוראלים נעשו  על ידי 2 אומנים מארגנטינה [דניאלה אלמדייה וחוסה קורה] שהתארחו בקיבוץ בשנת 2007   ובמשך 21 יום עיטרו 8 קירות מרכזיים במוראלים . סיירנו בין המוראלים-בחזית חדר האוכל למטה[הדג], בכניסה ל חדר אוכל למעלה[ה קיבוץ- המשפחה],בחזית  חדר הכביסה [הנתינה]בחזית בית התרבות[ עץ החיים] ובחזית  ארובת הקיטור [ הנביטה].אחרי כן נסענו לאורך שדרה שבה ראינו  8 יצירות פיסול בטכניקה המשלבת עבודה בבטון יצוק ,עיצוב בברזל וחריטה בטיח צבעוני שתיארו את 7 המינים [וכן שער וחומה].
מצפור אסף סיבוני נמצאב ראש גבעת נזמית על  יד  מאגר מים של השפד'ן  [שהיה ריק] .המצפור הוקם  ע'ש אסף סיבוני ,יליד ניר עם ,באזור שאהב לטייל בטבע.  אסף נהרג בתשנ'ז [יחד עם עוד 72חיילים]באסון המסוקים מעל שאר יישוב.. במקום אנדרטה לזכרו בצורת חליל[פעמון] רוח עם 20 פעמונים המציינים את שנות חייו שנגדעו.במצפור ראינו ממול את בית חנון ותצפתנו על רצועת עזה ,לקול רעמי תותחים ויפי השמש השוקעת.

נרשם עי ע. איזביצקי

הרשמה לאתר שלח לחבר גירסת הדפסה

2005 - כל הזכויות שמורות ללשכת רואי חשבון תשס"ה ©
פרסום באתר צור קשר מפת אתר תנאי שימוש הוספה למועדפים

בניית אתרים פיתוח תוכנה לאינטרנט בניית אתר סייטנט בע"מ - בניית אתרים ופתרונות אינטרנט מתקדמים