English איזור אישי | עגלת קניות אתר חשבי שכר

חיפוש מתקדם חפש
 >> אודות הלשכה דף הבית

סיכום הטיול לרמת הגולן – יוני 2016
נסענו לטייל  בשביל אלי כהן (1) שהנו מיזם להנצחת אלי כהן [ביזמת גיל ברנר ובפיסולו של יובל לופן ] .המיזם נמצא בין חמת גדר לפאתי קונטרה.
התחלנו בחמת גדר ,ליד מלון הקצינים הסוריים באל חמה ,בו התאכסן אלי כהן .במקום  הוצב לוח זיכרון עם תבליט של אשכול ענבים [תזכורת למרגלים].. בתקופת אלי כהן, שטח חמת גדר היה אזור צבאי סגור וכדי להיכנס אליו נדרש אלי כהן לקבל רישיון מעבר מיוחד ממפקד החטיבה הדרומית הסורית.
המשכנו וראינו את נקודת הביקורת –מבנה ליד צומת חמת גדר.במקום נבדקו רישיונות הכניסה לאל חמה. בחזית המבנה הותקנו לוחיות עם העתקים  מרישיונות הכניסה של אלי כהן.
המשכנו לעבר שטח המכוסה באבנים גדולות ששימשו מחסום לטנקים.שם ,על כביש 98 בסוף העלייה לרמת הגולן הוצב פסל גדול של ראש עם 4 פרצופים המסתכלים
לכל הצדדים,כפי שאלי כהן נהג בביקוריו.

לאחר ארוחת הצהריים נסענו ממרום גולן למפקדת הצבא הסורי בפאתי קוניטרה. בדרך ,למרגלות הר אביטל ראינו את הפסל של נדיה ושלושת בניה צופים לעבר דמשק. ועל הפסל חקוק מחכים לאלי. המשכנו למבנה המפקדה-במקום מבנה הרוס בחלקו,.בתוך הבניין יש לוחות זיכרון בהם כתוב שאלי כהן ביקר בבניין זה מספר פעמים. כאן קיבל את רישיונות המעבר לחמת גדר.מול הכניסה ישנו סלע הנצחה ועליו פסל של מנעול עם חור להצצה כמו שהציץ אלי כהן במעשיהם של הסורים.[דבורים רבים ,מכוורות סמוכות, מנעו את הירידה מהאוטובוס]
(1} אלי כהן-נולד במצריים ב1924 וב1957 גורש ממצריים והגיע לישראל.הוא גר בבתים וב1959 נישא לנדיה.ב1960 הוכשר למשימות מודיעין ע'י יחידה 188 וב1961 נשלח לארגנטינה כדי לבסס זהות של ערבי ארגנטיני ממוצא סורי בשם כמאל אמין ת'אבת.הוא גם נשלח לאירופה כדי לבנות לעצמו זהות של איש עסקים העוסק[כנציג חברה] בייצוא וייבוא.
ב1962 נכנס לסוריה והתגורר מול המטכ'ל.הוא ביסס את דמותו כאיש עסקים מצליח ולאומן סורי שראשי הצבא חיפשו את קרבתו.
במשך כ3 שנים אלי סיפק מידע על תנועות הצבא,מנוי מפקדים ,קבלת נשק,יציבות המשטר וכו' עד שנתפס בינואר 1965 לאחר שהסורים הצליחו לאכן את המשדר שלו.במאי הוא נתלה בככר העיר והסורים עד היום מתנגדים להחזיר את עצמותיו.

בשביל של אלי כהן  נמצאת אנדרטה לזכר חללי שבעה הרוגי תקרית אל חמה-לפני 64 שנים נהרגו 7 חיילי שריון ע'י חיילים סורים ,בזמן שייצאו לסיור ברמת הגולן.מרבית ההרוגים היו עולים חדשים שהגיעו לארץ זמן קצר לפני מותם ואין מידע על אודותם.3 אמנים התנדבו להנציח את זכרם על 3 סלעי בזלת.[אלי לופן ,אחיעם ליפשיץ ואסתי סחייק הר לב].על סלע אחד סותתה  מנורת שבעת קנים שמעליה שמות הנופלים,על סלע אחר שבע נעליים ומעליהן 7 קסדות ומצדו האחר של הסלע עשרות כפות ידיים בתנוחה של תפילה.[האנדרטה ,כמו שביל אלי כהן הוקמה ביוזמת גיל ברנר ויובל לופן.]

פארק קצרין –העיר המשוחזרת  מהתקופה התלמודית

כדי להיכנס לאווירת התקופה התלמודית צפינו בסרט  המבוסס על סיפור תלמודי,על ארבעה שנכנסו לפרדס לעסוק ב"סתרי האלוהות "והם אלעזר בן עזאי,בן זומא, ר עקיבא ואלישע בן אבויה .בן עזאי הציץ ומת,בן זומא הציץ ונפגע. ר' עקיבא יצא בשלום,ר אליישע בן אבויה= 'אחר" נהיה  כופר[אפיקורס]..כמו כן הוצג הסיפור לפיו אלישע רכב על סוסו בשבת [כדי להתריס]ולצידו הלך תלמידו רבי מאיר עד ש  אלישע אמר לרבי מאיר כי אסור לו להוסיף וללכת לצידו פן יעבור על תחום שבת,כפי שחישב על פי צעדי סוסו
לאחר הסרט ,סיפר על האתר   שחקן-סטנדאפיסט ,.הוא גם הדריך אותנו בעיר המשוחזרת.
בגלל השרב,בקרנו אך ורק במקומות מוצלים.התחלנו בבית הבד שם קבלנו הסבר על תהליך הפקת השמן בתקופה התלמודית.
בית הבד- [ע'ש קורת העץ האופקית [=בד]המשמשת כזרוע להנעת מכונת סחיטת הזיתים]
קבלנו הסבר על תהליך עשיית השמן-הזיתים היו מועברים לאבן גדולה בשם " ים "[=מפרכה] שצורתה קערה גדולה ושטוחה.על יה הייתה מונחת אבן שנייה בשם  "ממל."הטוחנת את הזיתים.במרכז האבן הראשונה  היה ניצב מוט עץ ארוך עליו הורכב ציר. הציר עבר דרך האבן השנייה.ר ואליו רתמו חמור שסובב את הממל וכתש את הזיתים..הזיתים הכתושים הועברו בעקלים [סלים קלועים מחבל]לסחיטה.הסחיטה נעשתה באמצעות קורה כבדת משקל שהונחה על העקלים .השמן והמוהל טפטפו החוצה והגפת [הפסולת] נשארה בסלים.השמן הנסחט והמוהל היו נאספים בבור איסוף[=עוקה] שם היה צף השמן מעל למוהל.וכך יכלו להפריד בין הנוזלים השונים ולאכסנם בכלים מתאימים.
משם עברנו לבית רבי אבון. זהו בית משוחזר בו יש חלונות הנקראים "חלונות כורזים "[ע'ש המקום שנתגלו לראשונה].מטרת החלונות  היא ליצר זרימת אויר כדי  שהחדר לא יהיה מעופש ולא יהיה בו ריח טחב. בחדר היה מקרר דמוי נדנדה ועוד חפצים אופייניים לתקופת התלמוד.

בבית  הנ'ל היה גם חדר עם כלי עבודה ובין השאר תואר תהליך עשיית הקמח כולל-קציר[שלף= שדה תבואה שנקצר],דיש,זריה[ניקוי המוץ מהתבן],טחינת גרעינים באבני רחיים,ניפוי בנפות,וקבלת קמח גס או סולת.כוכ דובר על לקט ,שחכה ופאה.
 משם בקרנו בשרידי בית הכנסת -המאופיין באולם עם  2 שורות של  עמודים כשבראש כל עמוד אבני כותרת.במקום הציג השחקן ,בין השאר,סוגים שונים של שופרות
משם נסענו למרום גולן לארוחת צהריים ומשם דרך המפקדה הסורית[ראה לעיל] לעין זיוון..
בעין זיוון כל אחד קיבל קופסת פלסטיק ויצא לקטיף דובדבנים.במהלך הקטיף כל אחד יכול היה  לאכול דובדבנים כאוות נפשו והקופסה ותכולתה ניתנו  לו במתנה.כידוע עונת הדובדבנים מתחילה בסוף מאי ,תחילת יוני ונמשכת חודשיים.ישנם שני מינים.דובדבן מתוק[=גודגדן ] ודובדבן חמוץ.מינים אלו גדלים על עצים גדולים שחלקם ,כשקטפנו את הדובדבנים,היו עמוסים בפירות רבים  בצבע אדום חזק.
היה זה סיום מתוק לעוד טיול מלא חוויות .
כתב ע.איזביצקי

הרשמה לאתר שלח לחבר גירסת הדפסה

2005 - כל הזכויות שמורות ללשכת רואי חשבון תשס"ה ©
פרסום באתר צור קשר מפת אתר תנאי שימוש הוספה למועדפים

בניית אתרים פיתוח תוכנה לאינטרנט בניית אתר סייטנט בע"מ - בניית אתרים ופתרונות אינטרנט מתקדמים