25.11.2020

 

 

מענקי קורונה לעצמאים ולבעלי שליטה בהיבט הביטוח הלאומי

 

 

 

על אף הוראות כל דין, מענק סוציאלי לסיוע לעצמאים ולבעלי שליטה אינו נחשב כהכנסה לעניין החיקוקים האמורים בסעיף 16(א) לחוק מענק עבודה (מס הכנסה שלילי), למעט לעניין הפקודה:

  1. חוק הביטוח הלאומי
  2. חוק ביטוח בריאות ממלכתי
  3. חוק הבטחת הכנסה וחוק המזונות
  4. חוק התגמולים לאסירי ציון ובני משפחותיהם.

 

רשות המסים פרסמה ביום 3.8.2020 בהקשר למענקים:

  1. התקבול בגין המענק הסוציאלי (מענק סיוע לעצמאי ולבעל שליטה) הוא הכנסה חייבת לפי הפקודה ואינו חייב בביטוח לאומי [סעיף 18לה(א) כמפורט בסעיף 16(א) לחוק מענק עבודה].
  2. התקבולים בגין מענק ההוצאות ובגין מענק עידוד התעסוקה הם הכנסה חייבת לפי הפקודה וחייבים בביטוח לאומי. אין הוראה מקבילה למענק הסוציאלי לעיל.

 

הבהרה לעניין המענק לעסק הקטן בהוראת השעה לחודשים מרץ ואפריל 2020: בתקנות שעת חירום המענק לעסק הקטן נכלל כחלק מהמענק הסוציאלי לעצמאי, ולכן הוא פטור מתשלום דמי ביטוח. החל מהמענק של חודשים מאי-יוני 2020 ואילך, המענק לעסק הקטן כלול במסגרת ההוצאות הקבועות ואין החרגה לחוק הביטוח הלאומי.

לשכת רואי חשבון פנתה לרשות המסים בבקשה להפריד את הדיווח של מענקי העצמאים בדוח השנתי מהדיווח על ההכנסות ממשלח היד או מעסק בשדה 150, לאור הפטור מתשלום דמי הביטוח.

 

המוסד לביטוח לאומי פרסם ביום 9.11.2020 בהקשר למענק הקורונה לעצמאים, כדלקמן:

  1. מענק קורונה (שנקרא גם מענק סוציאלי) פטור מתשלום דמי ביטוח ולכן הוא לא ישפיע על המקדמות לשנה הבאה. המענק לא יגרום לחישוב מחדש של דמי אבטלה למבוטח שהוא שכיר ועצמאי וקיבל דמי אבטלה בזמן משבר הקורונה.
  2. מענק הוצאות – רשות המסים עדיין לא החליטה על הסיווג של מענק זה והביטוח הלאומי יפרסם עדכון לאחר שתתקבל החלטה בנושא ברשות המסים.

 

לעניין מבחני הכנסה לקצבאות (אזרח ותיק, נכות כללית) בשל מענקי הקורונה שמשולמים על בסיס סוציאלי, הביטוח הלאומי בוחן את הדברים במחלקה המשפטית שלו.

 

יש חשיבות רבה לסיווג הכנסה שחייבת בדמי ביטוח כהכנסה ממשלח יד או כהכנסה אחרת. לדוגמה:

דמי אבטלה – ההכנסות ממשלח יד של העצמאי מקוזזות מדמי האבטלה בשלב הראשון לפי ההכנסה שמשמשת בסיס למקדמות דמי הביטוח (גם לעצמאי שאינו עונה להגדרה) ולאחר שמגיעה שומה ממס הכנסה, נערכת התחשבנות. כל הכנסה של עצמאי ממשלח יד שכלולה בשומה שמגיעה ממס הכנסה כלולה בהתחשבנות. הכנסה שאינה ממשלח יד אינה משפיעה על דמי האבטלה.

תגמולי מילואים לעובד עצמאי – מחושבים לפי ההכנסה החייבת בדמי ביטוח כ"עובד עצמאי". הכנסות אחרות של העצמאי אינן משפיעות על תגמולי המילואים.

כיוון שהמענקים על בסיס סוציאלי פטורים מתשלום דמי ביטוח, הם אינם חלק מהבסיס של העצמאי לחישוב התגמול וכך התגמול נפגע. לשכת רואי חשבון פנתה למוסד לביטוח לאומי בבקשה להכיר בתגמולי המילואים של העצמאים בזמן משבר הקורונה לפי בסיס ההכנסות של שנת 2019, ככל שהדבר מיטיב עם המשרת במילואים בזמן משבר הקורונה.

 

לטבלה המתייחסת לחבות בדמי ביטוח של כל המענקים לחצו כאן

לפרסום  באתר המוסד לביטוח לאומי לחצו כאן

לפרסום באתר רשות המסים לחצו כאן