25.11.2020

 

 

חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3)

 

לחוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשפ"א-2020 לחצו כאן 

שיפוי בשל ימי בידוד

בחוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשפ"א-2020 שפורסם ברשומות ביום 19.11.2020, נקבע שהמדינה תשפה את המעסיקים בעבור חלק מימי הבידוד של העובדים.

המעסיקים יקבלו את השיפוי מהמוסד לביטוח לאומי רטרואקטיבית. לפי סעיף 26יז.(ח) לתיקון בחוק, הבקשה לשיפוי תוגש על ידי המעסיק החל מיום 1.2.2021 ואילך. המוסד לביטוח לאומי בונה בימים אלה את המערכת.

לפרסום של דוברות הכנסת בעניין ימי בידוד  לחצו כאן

 

תיקון עקיף: חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995 – מספר 219

 

תיקון החוק מחייב את המעסיקים/משלמי פנסיה מוקדמת לדווח למוסד לביטוח לאומי בדיווח מקוון משנת 2021 ואילך את טופס 102 ולפי דרישת הביטוח הלאומי את טופס 100. תחולת התיקון היא מהדיווח בעד חודש אפריל 2021. מעסיק שיש לו לכל היותר 180 עובדים יתחיל לדווח על פי החוק החדש החל מהדיווח בעד חודש אוקטובר 2021 ואילך.

 

שינויים משנת 2021 בטופס 102 וחובת שידור טופס 102 וטופס 100

  1. הדיווח החודשי יהיה מקוון. אפשר יהיה לשדר את הטופס, לדווח באינטרנט, או להגיע לסניף ולקבל עזרה.
  2. בטופס 102 יהיה דיווח על פרטי כל העובדים/מקבלי הפנסיה באותו החודש, רכיבי השכר/הפנסיה, היקף המשרה, סיווג העובד/מקבל הפנסיה ועוד מידע רלוונטי לחישוב דמי הביטוח שעל המעסיק לשלם באותו החודש (מאפשר גם למוסד לביטוח לאומי לחשב דמי ביטוח על פריסת שכר). חשוב מאד לעניין מבחני הכנסה לגמלאות ולמידע זמין על משכורות חודשיות של עובדים.
  3. שידור טופס 100 באופן מקוון לפי דרישה של המוסד לביטוח לאומי מהמעסיקים/משלמי פנסיה, לשתי מטרות:
  • דיווח עבור גמלאות (באישור העובד/מקבל פנסיה).
  • דיווח לעניין חישוב דמי ביטוח, בעיקר לצורך תיאום דמי ביטוח, כולל תיאום מעל התקרה.

 

המצב כיום ובשנת 2021 לאחר יישום החוק

תקנה 8 לתקנות הביטוח הלאומי (הוראות מיוחדות לתשלום דמי ביטוח, תשי"ד-1954 מחייבת כל מעסיק להגיש לביטוח הלאומי במועד תשלום דמי הביטוח בעד העובדים, דין וחשבון בדבר השכר המשתלם לכל אחד מעובדיו בתקופת התשלום שלגביו מוגש הדוח האמור, לרבות בעד עובדים הכלולים בצו סיווג מבוטחים.

המידע הדרוש לפי התקנה עבר לביטוח הלאומי בעבר בגב טופס 102 מדי חודש רק על ידי מעסיקים קטנים ועל בעלי שליטה ומשנת 2016 רק עד 9 בעלי שליטה. על פרטי עובדים הכלולים בצו סיווג מבוטחים ועובדים בחל"ת במשך חודש מלא, המעסיק נדרש לדווח בדיווח הרבעוני.

טופס 126 כולל דיווח פרטני מרוכז לתקופת הדיווח (חצי שנתי או שנתי).

כלומר, המידע שקיים כיום במוסד לביטוח לאומי לרוב העובדים ולכל מקבלי הפנסיה הוא חצי שנתי או שנתי (לפי טופסי 126) ואינו מאפשר לדעת מדי חודש את המשכורת של כל עובד והפנסיה של כל משלם פנסיה.

החל משנת 2021 יגיע למוסד לביטוח לאומי מידע חודשי בדרך מקוונת על המשכורת והפנסיה. הדיווח המקוון ימנע טעויות בדיווח של מעסיקים ובזכאות לגמלאות. הדיווח הפרטני החודשי יקטין חובות של מקבלי גמלאות בשל מבחני הכנסה וכל המהלך אמור להקטין ביורוקרטיה. תהיה אחידות בדיווח ויבוטל הדיווח הרבעוני על עובדים בחל"ת ועל מקבלי הכנסה לפי צו סיווג מבוטחים המבוטחים כעובדים שכירים. המידע על ההכנסות יהיה נגיש למוסד לביטוח לאומי באופן שוטף והוא יוכל לערוך מבחני הכנסות בגמלאות באופן שוטף ולא ליצור חובות למקבלי הגמלאות, כמו שקורה היום.

 

 למצגת של גב' רותי מור- מנהלת תחום בכירה, ייצוג לקוחות ופרוייקטים רוחביים במנהל הביטוח והגביה, המוסד לביטוח לאומי לחצו כאן