13.9.2020

 

דיווחי העובד בהפסקת עבודה ובחזרה לעבודה (כולל חל"ת, פיטורים והתפטרות)

 

 

עובד שהוצא לחל"ת כפוי החל ממרץ 2020 ומקבל דמי אבטלה, מדווח למוסד לביטוח לאומי כשיש שינוי במצבו התעסוקתי, ומעדכן את מצבו אצל כל מעסיק בנפרד, באמצעות הטופס הדיגיטלי המשוכלל שנמצא באתר הביטוח הלאומי החל מיום 21.7.2020, ומדווח גם ללשכת התעסוקה באמצעות אתר לשכת התעסוקה, בהתאם להוראות.

כלומר, הטופס הדיגיטלי קיים עבור עובדים שהוצאו לחל"ת כפוי לראשונה החל מחודש מרץ 2020 בשל משבר הקורונה, החלו לקבל דמי אבטלה ולאחר מכן חזרו לעבוד ושוב הוצאו לחל"ת כפוי וכך הלאה, וחלק מהם פוטרו או התפטרו. עובדים אלה משנים את מצבם התעסוקתי בתדירות גבוהה יחסית ויש לכך השפעה על דמי האבטלה שלהם.

המוסד לביטוח לאומי מסר כי הטופס הדיגיטלי אינו תומך בשלב זה בדיווח של מובטלים שמקבלים דמי אבטלה לפי הכללים שבצו סיווג מבוטחים.

חשוב להדגיש כי העובד מדווח בטופס הדיגיטלי רק כשיש שינוי במצבו התעסוקתי, או כשהוא מגלה אי התאמה (נניח שהוא דיווח בטעות על תאריך חזרה לעבודה שגוי אצל מעסיק מסויים).

אין צורך לדווח למוסד לביטוח לאומי כל עוד לא חל שינוי, כולל על הארכת חל"ת. כשיש שינוי אצל מעסיק אחד, העובד מתבקש לבדוק ולעדכן את המידע בכל מקומות העבודה.

 

ככלל, בהמשך לעדכון המעמד בטופס הדיגיטלי, יש לשלוח לביטוח הלאומי את המסמכים המפורטים להלן:

  • עובד שפוטר מצרף לדיווח הדיגיטלי את מכתב הפיטורים, שכולל גם את ההודעה המוקדמת, אם קיבל.
  • עובד שיוצא לחל"ת פעם נוספת מצרף לדיווח הדיגיטלי את המכתב של המעסיק על תקופת החל"ת הצפויה, ככל שהעובד קיבל מהמעסיק את המכתב.
  • עובד שמוצא עבודה חדשה מצרף לדיווח הדיגיטלי את תלושי המשכורת או מכתב, כפי שמוסבר בהמשך.

ככל שלא נפתח בטופס הדיגיטלי "חלון" להעלאת המסמכים, אפשר להעביר את המסמכים דרך האתר האישי של המובטל או באתר האינטרנט הכללי בלחיצה על העלאת מסמכים ובחירת נושא אבטלה. אפשר (אך פחות מומלץ) לשלוח אותם בפקס למחלקת אבטלה בסניף.

כל מי שאינו מדווח בטופס הדיגיטלי על השינויים במצבו התעסוקתי, מדווח למוסד לביטוח לאומי דרך האתר או בפקס, ומצרף אישורים על השינוי במצב התעסוקתי (יש יתרון בדיווח מקוון כי העדכון נעשה אוטומטית).  

הטופס הדיגיטלי כולל דיווח לגבי כל מעסיק בנפרד, כדלקמן:

המערכת מבקשת לעדכן על עבודה חדשה. לאחר מכן המערכת מפרטת את המעסיקים הקיימים במערכת, כולל תאריכי הפסקת עבודה אצל כל מעסיק, סיבת הפסקת העבודה (למשל: חופשה ללא תשלום) ותאריכי חזרה לעבודה.

המובטל מתבקש לסמן את האפשרויות לגבי כל מעסיק:

  • אין שינוי בנתונים
  • חזרתי לעבודה
  • לא חזרתי לעבודה (כולל: המשך חל"ת/פיטורין/התפטרות)
  • חזרתי לעבודה אבל בהמשך פוטרתי
  • יצאתי לחל"ת

המובטל מתבקש לדווח על הסטטוס העדכני לגבי כל אחד מהמעסיקים, בכמה שלבים (בכל מצב נפתח "חלון" חדש לדיווח). למשל, מובטל שנמצא בחל"ת לראשונה:

  1. המבוטח מסמן שהוא חזר לעבודה – נפתח "חלון" של תאריך החזרה לעבודה (לא ניתן להזין תאריך עתידי בחלון זה).
  2. המובטל מסמן שלא חזר לעבודה – המובטל יתבקש להצהיר על סיבת אי החזרה לעבודה:
  • טרם חזרתי לעבודה אצל המעסיק
  • התפטרתי
  • פוטרתי

נניח המובטל סימן שפוטר – ייפתח "חלון" עם תאריך הפיטורין, שהוא היום האחרון שבו שולם שכר בתום ההודעה המוקדמת.

להלן ההסברים:

  • המובטל מדווח שהוא ממשיך להיות בחל"ת אם הוא מדווח על שינוי אצל מעסיק אחר ובהזדמנות הזאת מדווח שהחל"ת שלו הוארך.
  • המובטל מדווח אם חזר לעבוד וממשיך לעבוד.
  • המובטל מדווח אם חזר לעבוד ובהמשך פוטר, התפטר, או יצא שוב לחל"ת.
  • המובטל מדווח אם פוטר.
  • המובטל מדווח אם התפטר.
  • המובטל מדווח בממשק אם לא חל שינוי במצבו אצל המעסיק בכל מקרה שהוא מעדכן מצב תעסוקתי אצל מעסיק אחד או יותר ויש מעסיק שלא חל אצלו שינוי.
 
לטופס דיגיטלי לעדכון מצב תעסוקה למובטלים (כולל חזרה לעבודה, פיטורין, התפטרות)  לחצו כאן
לעדכון מקוון של תאריך חזרה לעבודה לבני 67 ומעלה לחצו כאן

להגשת תביעה לדמי אבטלה באתר המוסד לביטוח לאומי לחצו כאן
למידע למי שהוצא לחל"ת חוזר באתר המוסד לביטוח לאומי לחצו כאן
למידע לעובדים שהגיעו לגיל פרישה באתר המוסד לביטוח לאומי לחצו כאן

להצהרה על חזרה לעבודה / סיום חופשה ללא תשלום למקבלי הבטחת הכנסה לחצו כאן

לאתר לשכת התעסוקה לחצו כאן
לרישום בלשכת התעסוקה לחצו כאן