17.9.2020

 

 

דיווח בטעות על תאריך חזרה לעבודה או על תאריך הפסקת עבודה

 

עובדים או מעסיקים מדווחים לפעמים בטעות על תאריכי חזרה לעבודה או תאריכי הפסקת עבודה שגויים. חשוב מאד להקפיד לדווח ללשכת התעסוקה ולמוסד לביטוח לאומי (עובד ומעסיק) על התאריכים המדויקים. כל דיווח משפיע על זכאות העובד לדמי אבטלה/מענק הסתגלות מיוחד. תיקון המועד עלול ליצור חובות לעובד.

לכן תמיד רצוי שהמעסיק ידווח לביטוח הלאומי על השינוי במצב התעסוקתי של העובדים (הפסקת עבודה או חזרה לעבודה) בשידור הקבצים הרלוונטיים, ולאחר מכן העובד יבדוק באתר הביטוח הלאומי אם המידע לגביו מעודכן אצל כל המעסיקים שהוא קשור אליהם. העדכון האחרון יקבע בעבור המוסד לביטוח לאומי, בלי קשר מי דיווח עליו – המעסיק או העובד.

העובד בלבד אחראי על עדכון השינויים באתר לשכת התעסוקה.

עובד שקיבל דמי אבטלה ביתר – יכול להחזיר את דמי האבטלה באתר התשלומים של המוסד לביטוח לאומי (חוב גמלת יתר) או לפנות לוועדה לביטול חובות במוסד לביטוח לאומי.

העובד יכול לתקן ולעדכן את המועד הנכון של הפסקת העבודה או של החזרה לעבודה בטופס הדיגיטלי באתר הביטוח הלאומי.

המעסיק מתקן דיווח כדלקמן:

  • תיקון דיווח של המעסיק על חזרה של עובד מחל"ת או על ביטול חל"ת – המעסיק מדווח את המועד הנכון של החזרה לעבודה של העובד בקובץ סיום/ביטול חל"ת.
  • אם המעסיק דיווח בטעות שהעובד חזר לעבוד, אך העובד עדיין בחל"ת – המעסיק מדווח בקובץ ביטול/סיום חל"ת את תאריך התחלת העבודה הראשון אצלו.

למשל, עובד החל לעבוד אצל המעסיק ביום 1.1.2018, הוצא לראשונה לחל"ת כפוי ביום 15.3.2020 וטרם הוחזר לעבודה. המעסיק בטעות דיווח בקובץ שהעובד חזר לעבודה ביום 1.5.2020. כדי לתקן את הדיווח, המעסיק משדר בקובץ כמועד חזרה לעבודה את התאריך 1.1.2018 (הסבר: רשום כעת במוסד לביטוח לאומי שמאז 1.1.2018 העובד יצא לחל"ת ביום 15.3.2020 ולא שב לעבודה מאז 15.3.2020).

לאחר התיקון המעסיק אמור לבדוק שהטעות תוקנה וראוי שיודיע לעובד שתיקון הטעות במוסד לביטוח לאומי עלול להשפיע על דמי האבטלה שמגיעים לו.