הדיווחים של המעסיקים למוסד לביטוח לאומי

 

המעסיקים שידרו במהלך חודש מרץ 2020 טופסי 100 באמצעות מערכות השכר, ללא דיווח על מועד הפסקת העבודה וסיבת הפסקת העבודה (הדיווח בטופסי 100 היה רק עד משכורות חודש פברואר 2020).

ללא שידור הפרטים על מועד הפסקת העבודה וסיבת הפסקת העבודה, לא ניתן לשלם לעובדים את דמי האבטלה.

המוסד לביטוח לאומי פיתח שלושה סוגי קבצים. יש לשדר למוסד לביטוח לאומי בנפרד כל סוג של קובץ.

אפשר לשדר את הקבצים דרך תוכנת השכר, או דרך מערכת B2B, או דרך מערכת ייצוג לקוחות, או דרך אתר התשלומים של הביטוח הלאומי.

יש לפנות לבתי התוכנה או ללשכות השירות כדי לקבל מידע נוסף ומעודכן.

שידור דרך אתר התשלומים של הביטוח הלאומי (מעסיקים/שידור נתוני אבטלה בחירום), מחייב הזנת מספר מזהה שנמצא במערכת ייצוג לקוחות. ניתן לשדר דרך אתר התשלומים כל מעסיק בנפרד.

אפשר לשדר דרך מערכת ייצוג לקוחות את כל הקבצים מרוכזים במערכות: מיכפל, טמל-שקלולית, רווחית ועוקץ החל מיום ראשון 5.4.2020. הסברים נמצאים בקובץ ייצוג לקוחות.

להלן שלושת סוגי הקבצים:

  1. הפסקת עבודה – הקובץ כולל את מועד הפסקת העבודה של העובדים ואת סיבת הפסקת העבודה (פיטורים או הוצאה לחל"ת כפוי בשל משבר הקורונה). קובץ זה מחליף את טופס 1514. כאמור לעיל, ללא שידור הקובץ לא ניתן לשלם את דמי האבטלה לעובדים.
  2. פרטי חשבונות הבנק של העובדים (לפי מספרי זהות) ששודר עבורם טופס 100 – הקובץ כולל את פרטי חשבונות הבנק של העובדים שפוטרו או שיצאו לחל"ת כפוי בשל משבר הקורונה, ככל שיש את הפרטים אצל המעסיק.

העברת הקובץ לביטוח הלאומי תסייע בתשלום מהיר יותר של דמי האבטלה לעובדים. עובד שמילא תביעה לדמי אבטלה באתר הביטוח הלאומי, השלים את פרטי הבנק שלו בתהליך מילוי הטופס, ולכן אין חובה לדווח על פרטי הבנק בעבורו.

עובד מעל גיל 67 אמור לקבל את המענק המיוחד באופן אוטומטי, רק אם יש במוסד לביטוח לאומי את פרטי הבנק שלו (למשל דרך שידור הקובץ על ידי המעסיק, או אם הוא מקבל קצבה מהמוסד לביטוח לאומי). ככל שאין למוסד לביטוח לאומי את פרטי הבנק של העובד, על העובד להגיש בקשה בטופס 489 (רצוי בדרך מקוונת).

  1. ביטול חל"ת – הקובץ כולל את העובדים שדווח עליהם טופס 100 בשל הוצאה לחל"ת כפוי וחזרו לעבוד לפני תום 30 ימי החל"ת ולכן החל"ת בוטל. ככל שלא יהיה דיווח על ביטול החל"ת והעובד יקבל דמי אבטלה, הוא יתבקש להחזירם לאחר שיגיע הדיווח על המשכורת למוסד לביטוח לאומי.