17.9.2020

 

חל"ת חוזר – הוצאת העובד לחל"ת פעם נוספת (כולל מקבלי הכנסה לפי צו סיווג מבוטחים)

 

חובות העובד – העובד מעדכן את התאריך שבו הוא חזר לעבוד ואת התאריך שבו הוא יצא שוב לחל"ת נוסף בטופס הדיגיטלי (ככל שהמעסיק לא עדכן). המערכת מבקשת לקבל מהעובד מידע על תאריך חזרה צפוי לעבודה, אם העובד יודע על תקופת החל"ת הצפויה. אמור להיפתח "חלון" שדרכו ניתן להעלות לאתר הביטוח הלאומי את המכתב של המעסיק הכולל את תקופת החל"ת הצפויה.

בטופס הדיגיטלי העובד מעדכן את הסטטוס לגבי כל מעסיק, כאשר יש כמה מעסיקים.

לדוגמה, עובד שהוצא לחל"ת בחודש מרץ 2020, חזר לעבוד והמעסיק הוציא אותו לחל"ת פעם נוספת בחודש ספטמבר 2020, יחדש את הרישום בלשכת התעסוקה ויבדוק באתר האישי במוסד לביטוח לאומי אם המידע לגבי מעודכן אצל כל המעסיקים.

ככל שהמידע לא מעודכן, ידווח בטופס הדיגיטלי על מצבו התעסוקתי המעודכן אצל כל המעסיקים שלו. לדוגמה, לגבי המעסיק שהוציא אותו לחל"ת פעם נוספת ידווח שיצא לחל"ת נוסף מהמעסיק הספציפי וחזר להיות מובטל.

המוסד לביטוח לאומי פרסם ביום 7.7.2020 כי מי שהוצא לחל"ת חוזר בשנת האבטלה, חייב לחזור ולהירשם בלשכת התעסוקה ולשלוח למחלקת האבטלה באמצעות אתר האינטרנט של הביטוח הלאומי מכתב מהמעסיק הכולל את תקופת החל"ת הצפויה. אין צורך להגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה.

על פי הפרסום ביום 7.7.2020, מי שעבד בשני מקומות עבודה, הוצא לחל"ת משני מקומות העבודה, חזר לעבודה באחד מהמקומות ושוב הוצא לחל"ת, שולח דרך אתר האינטרנט של הביטוח הלאומי את המכתב מהמעסיק הכולל את תקופת החל"ת הצפויה. אין צורך להגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה.

מי שעבד בשני מקומות עבודה, הוצא לחל"ת ממקום אחד ולאחר מכן הוצא לחל"ת גם מהמקום השני, שולח למחלקת אבטלה באמצעות האתר מכתב מהמעסיק השני הכולל את תקופת החל"ת הצפויה. אין צורך להגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה.

צו סיווג מבוטחים – ההנחיות לעיל חלות גם על מבוטחים שמנכים מהם דמי ביטוח כעובדים שכירים לפי צו סיווג מבוטחים. מובטלים שמקבלים דמי אבטלה לפי צו סיווג מבוטחים – אינם מעדכנים את המעמד בשלב זה בטופס הדיגיטלי (נמצא בפיתוח).

כלומר, אם העובדים לפי הצו הוצאו שוב לחל"ת, עליהם לשלוח למחלקת אבטלה באמצעות אתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי (או בפקס), הצהרה על יציאה נוספת לחל"ת (במקום אישור מעסיק). למשל, טופס 1516 להצהרה של אמן/שחקן התובע דמי אבטלה.

חובות המעסיק – המעסיק נותן לעובד מכתב הודעה על תקופת החל"ת הנוסף ומשדר למוסד לביטוח לאומי קובץ הפסקת העבודה שכולל מועד הפסקת העבודה וסיבת הפסקת העבודה (חל"ת). אם אין דיווח על החזרה מהחל"ת הקודם המעסיק אינו יכול לשדר קובץ הפסקת עבודה בעבור החל"ת החדש.

המוסד לביטוח לאומי מסר כי דיווח של המעסיק על עובד שיצא לחל"ת בפעם השנייה ואילך יתבצע באמצעות שידור קובץ הפסקת עבודה, שכולל את הסיבה להפסקת העבודה ואת תאריך הפסקת העבודה של יום העבודה האחרון.

לדוגמה, עובד שיצא לחל"ת ראשון ביום 15.3.2020, קיבל דמי אבטלה, חזר לעבודה ביום 1.5.2020 ויצא שוב לחל"ת בחודש ספטמבר 2020 – המעסיק ידווח בקובץ הפסקת עבודה על הפסקת העבודה מהיום האחרון שבו העובד עבד בחודש ספטמבר 2020 ואת סיבת הפסקת העבודה: חל"ת.

במקרה כזה אין לדווח בשדה של תחילת העבודה – להשאיר אותו ריק.

 
 
להנחיות המוסד לביטוח לאומי בערוץ הטלגרם למי שהוצא לחל"ת בעקבות הסגר של חגי תשרי לחצו כאן
לפרסום באתר המוסד לביטוח לאומי מיום 11.9.2020 לחצו כאן
למידע מאת המוסד לביטוח לאומי למי שהוצא לחל"ת חוזר לחצו כאן
לקריאת צו הביטוח הלאומי (סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים), תשל”ב-1972 לחצו כאן