25.11.2020

 

 

דמי אבטלה ומענק הסתגלות מיוחד – רקע כללי

 

 

 

דמי אבטלה  

עובד שהוצא לחל"ת בזמן משבר הקורונה וקיבל דמי אבטלה, חזר לעבוד והוצא לחל"ת פעם נוספת בחודש אוגוסט 2020 ואילך, זכאי לדמי אבטלה אם משך החל"ת הוא 14 ימים לפחות (עד יולי 2020 משך החל"ת היה 30 יום לפחות). אם העובד חזר לעבוד לפני שחלפו 14 ימים רצופים (כולל ימי מנוחה וחגים), הוא לא זכאי לקבל דמי אבטלה, ואם קיבל אותם, יתבקש להחזירם.

המוסד לביטוח לאומי פרסם שעובד שמשרתו צומצמה או שהוא נמצא בבידוד למשך שבועיים – אינו זכאי לקבל דמי אבטלה. עבור שני המצבים האלה הוסדר מנגנון פיצוי חלקי בחקיקה:

  1. המדינה תשפה את המעסיקים בשל חלק מימי הבידוד של העובדים ומנגנון הפיצוי הוסדר לאחרונה בחקיקה. השיפוי יינתן באמצעות הביטוח הלאומי.
  2. המוסד לביטוח לאומי ישלם מענקים למובטלים שחזרו לעבוד בשכר נמוך יותר לאחר תקופת אבטלה ממושכת, על פי הסכם שנחתם בין הממשלה למוסד לביטוח לאומי.

 

נשים בגיל 62 עד 67

 

החל מגיל 62 נשים בגיל פרישה והן זכאיות לקצבת אזרח ותיק (זקנה), כפוף למבחן הכנסות. במקביל, נשים בגיל זה שהופסקה עבודתן, רשאיות לתבוע דמי אבטלה. הביטוח הלאומי ממליץ לנשים אלה להגיש תביעה לדמי אבטלה וגם לגמלת אזרח ותיק, ופקיד התביעות יקבע את הזכאות.

התכנית לסיוע כלכלי האריכה עד תום התקופה הקובעת את מניעת כפל דמי אבטלה עם גמלת אזרח ותיק לנשים בגיל 62 עד 67.

 

מענק הסתגלות מיוחד

המוסד לביטוח לאומי משלם מענק הסתגלות מיוחד למובטלים בני 67 ומעלה, שהופסקה עבודתם לחלוטין מכל המעסיקים לאחר 3 חודשי עבודה כשכירים, כפוף להכנסתם מפנסיה.

 

החל מחודש אוגוסט 2020 ואילך רשאי להגיש בקשה חדשה למענק הסתגלות מיוחד מובטל (כולל בעל שליטה) שהוצא לחל"ת כפוי לתקופה רצופה של 14 ימים לפחות, פוטר או התפטר, רק בשל משבר הקורונה (פרישה לפנסיה אינה מזכה במענק) ואין לו הכנסה מפנסיה בסכום שעולה על 5,000 ש"ח לחודש.

מענק הסתגלות מיוחד משולם בחודש עבודה חלקי בהתאם למספר הימים שבהם העובד לא עבד באותו החודש. קצבת אזרח ותיק אינה משפיעה על הזכאות למענק או על גובה המענק.

 

המוסד לביטוח לאומי מסר כי זכאים למענק הסתגלות מיוחד גם שכירים שעובדים בנוסף כעצמאיים, ככל שעבודתם כשכירים עומדת בתנאי הזכאות.

מוקד תמיכה של הייעוץ לקשיש זמין במספר טלפון 9696* בשעות 9.00 עד 13.30. בתום שעות הפעילות ניתן להשאיר הודעה ואמורים לחזור אל המבוטח למחרת.

 

ניתן להגיש בקשה למענק הסתגלות מיוחד בשלב זה גם באיחור (אין חובת התייצבות בלשכת התעסוקה).

למידע אודות דמי אבטלה בעקבות משבר הקורונה – מידע לעובדים שכירים, מעסיקים ועצמאיים באתר המוסד לביטוח לאומי לחצו כאן
למידע אודות דמי אבטלה או מענק הסתגלות לעובדים שהגיעו לגיל פרישה באתר המוסד לביטוח לאומי לחצו כאן