ניכוי הכנסות מדמי האבטלה בתקופת האבטלה

ככלל, הכנסות ממשלח יד, ממשכורת ומפנסיה (קצבת פרישה) מופחתות מדמי האבטלה.

עובד שכיר בתקופת האבטלה – מובטל שמוצא עבודה כעובד שכיר בזמן תקופת האבטלה רשאי לבחור בין שתי אפשרויות:

  • להודיע ללשכת התעסוקה על ימי העבודה (בעבודה יומית) כדי שלא ירשמו את הימים האלה כימי אבטלה, וכך לא ישולמו דמי אבטלה בימי העבודה האלה.
  • למסור את תלושי המשכורת למוסד לביטוח לאומי כדי שישולמו לו דמי אבטלה מופחתים (מדמי האבטלה מנכים את המשכורת שהמובטל קיבל בתקופת האבטלה).

לעניין זה: עובד שעבד במקביל בשני מקומות עבודה ופוטר או הוצא לחל"ת כפוי רק ממקום עבודה אחד, יקבל דמי אבטלה, בניכוי המשכורת במקום העבודה שבו הוא ממשיך לעבוד. חישוב דמי האבטלה ייעשה לפי המשכורת בשני מקומות העבודה.

זכאות נשים לדמי אבטלה בגיל פרישה – נשים זכאיות לקבל דמי אבטלה עד גיל הפרישה של הגברים, שהוא כיום 67. לכן, אישה שזכאית לקבל קצבת אזרח ותיק (זקנה) בגיל פרישה וגם דמי אבטלה, חייבת לבחור בין הקצבאות.

עצמאי בתקופת האבטלה – ההכנסות ממשלח יד כעצמאי בתקופת הזכאות לדמי אבטלה אינן שוללות את הזכאות לדמי האבטלה, אך הן מופחתות מדמי האבטלה: בשלב הראשון לפי הצהרה שמצהיר המובטל בביטוח הלאומי על גובה הכנסותיו הצפויות, ובשלב השני לפי ההכנסות בפועל בשומה.

סעיף 176 לחוק הביטוח הלאומי מתייחס למשלח יד באופן כללי ואינו מפנה להגדרת עובד עצמאי לפי סעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי, כלומר, כל הכנסה של המובטל כעצמאי מופחתת מדמי האבטלה, גם אם הוא לא עונה להגדרת עובד עצמאי ויש לו הכנסה.

תשומת לב מיוחדת לעצמאים, שמקבלים דמי אבטלה בהתאם לתקופת אכשרה כשכירים לפי צו סיווג מבוטחים – לאחר קבלת השומה של 2020 במס הכנסה, יש לפנות לביטוח הלאומי כדי להפריד בין שני סוגי העיסוקים: שכיר ועצמאי, ולהקטין את ההכנסה לפי הצו מסך ההכנסות כעצמאים בשומה. ההכנסה כעצמאי שנותרה, בחישוב ממוצע חודשי, תופחת מדמי האבטלה.ככל שלעצמאי יש הכנסות לפי צו סיווג מבוטחים גם לאחר קבלת דמי האבטלה, יש לנהוג לגביהם כמו הכנסות ממשכורת, ולדווח ללשכת התעסוקה או לביטוח הלאומי, כמקובל.

פסק דין בעניין נמרוד גרון בבית הדין הארצי לעבודה מיום 26.3.2017 (39009-02-16) קבע כי המוסד לביטוח לאומי ניכה את הכנסות המבוטח כ"עובד עצמאי" מדמי האבטלה – כדין, ודחה את הערעור.

מובטל שפתח עסק עצמאי ושב להיות מובטל – מתאים לאלה שמנסים לעסוק במשלח יד כעצמאים בתוך תקופת האבטלה ולאחר זמן סוגרים את העסק העצמאי. מובטל כזה רשאי למצות את זכותו לדמי אבטלה בתנאים שפורטו בחוק. ההתייצבות בלשכת התעסוקה ובחינת הזכאות לדמי אבטלה, חייבות להיות לפני פתיחת העסק. המובטל חייב להודיע לרשות המסים ולמוסד לביטוח לאומי על תחילת העיסוק במשלח היד ועל הפסקת העיסוק במשלח היד.

קצבת פרישה – לפי סעיף 175 לחוק הביטוח הלאומי, קצבת פרישה שמקבל פורש הזכאי לדמי אבטלה, תנוכה מדמי האבטלה לפי חישוב יומי. קצבת פרישה זו קצבה המשתלמת עקב: עבודה, שירות בצה"ל, שירות במשטרה ושירות בבתי הסוהר.