פרטים חשובים בהגשת תביעה לדמי אבטלה, באופן כללי

 

כדי להיות זכאים לדמי אבטלה יש כמובן להירשם מיד בלשכת התעסוקה כפי שנרשם לעיל ולאחר מכן להתייצב פיזית בלשכה לפי ההוראות באתר לשכת התעסוקה.

כדי לקבל בפועל דמי אבטלה בתביעה רגילה, יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי (רצוי בדרך מקוונת). לתביעה של העובד יש לצרף את אישור המעסיק בטופס 1514 ולא תלושי משכורת. המעסיק מעביר לעובד את טופס 1514 סרוק אליו למייל (או מוסר לו את המקור) עם הנחיות לצרף את הטופס לתביעה לדמי אבטלה שהעובד מעביר לביטוח הלאומי בדרך מקוונת.

עבור העובדים שהוצאו לחל"ת בשל משבר הקורונה, המוסד לביטוח לאומי מבקש לאחרונה שהמעסיק ישדר טופס 100 ישירות לביטוח הלאומי מתוך מערכת השכר, לפני שהעובד מעביר את התביעה לדמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי. בדרך זאת המוסד לביטוח לאומי יכול לאשר את התביעה במהירות.

אין צורך לגשת למוסד לביטוח לאומי ולא להתקשר למוקד הביטוח הלאומי בטלפון. עדיף להתנהל רק דרך אתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי (לכל מבוטח יש אתר אישי):

  1. הגשת התביעה רק באתר האינטרנט באופן מקוון.
  2. מעקב אחר התביעה – דרך האתר האישי של המובטל.

טופס 1514 – מדובר באישור המעסיק על תקופת ההעסקה ועל השכר (הטופס נמצא גם באתר הביטוח הלאומי וגם במערכות השכר), שכולל בדף ראשון נתונים אינפורמטיביים ובדף השני את המידע על המשכורות.

טופס 100 – הוא צילום מצב ליום מסויים, שכולל את הפירוט השנתי של השכר ואת ניכויי דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח הבריאות מאותו היום אחורה, במשך 12 חודשים, כאשר "תשלומים נוספים" והפרשי שכר מיוחסים בהתאמה לחודשים הרלוונטיים, למשל כאשר שולמו דמי הבראה או הפרשי שכר.

כדי שטופס 100 יהיה מדוייק, המעסיק חייב להקפיד על סימול הרכיבים החייבים בפריסה כשכר נוסף או כהפרשי שכר. חשוב לציין בטופס 100 שהפסקת העבודה היא בשל חל"ת כפוי.

אתר שירות אישי – לכל מבוטח יש אתר אישי במסגרת אתר האינטרנט של הביטוח הלאומי, שבו הוא יכול לצפות בתיקו האישי בביטוח הלאומי (כולל באישור התביעות), לכתוב הודעה לפקיד, להדפיס אישורים במדפסת הביתית שלו ואף לבטל קנסות באופן חלקי. המערכת מאובטחת והכניסה אליה אפשרית באמצעות קוד וסיסמה לפי ההוראות באתר. לאחר ההרשמה הראשונה, אפשר לקבל גם קוד חד פעמי.

להורדת טופס 1514 לחצו כאן