17.9.2020

 

רקע על חופשה ללא תשלום ודמי אבטלה

 

משמעות חופשה ללא תשלום (חל"ת) – במילים פשוטות, השעיית חוזה עבודה – הפסקת החוזה ללא ניתוק של יחסי העבודה לתקופת החופשה. ככלל, בחל"ת ביוזמת העובד אין זכאות לדמי אבטלה כי העובד יכול לחזור לעבוד אצל המעסיק ולכן אינו דורש עבודה.

חל"ת ביוזמת המעסיק (חל"ת כפוי) – כאשר המעסיק מוציא את העובד לחל"ת, העובד אינו יכול לעבוד אצל המעסיק שהוציא אותו לחל"ת הכפוי והוא יכול לעבוד במקום אחר (לרבות דרך לשכת התעסוקה). המוסד לביטוח לאומי פרסם כבר בעבר הוראות לתשלום דמי אבטלה בחל"ת כפוי. כל חוקי החירום קבעו תנאים מקדמיים לזכאות לדמי אבטלה בזמן משבר הקורונה.

עובדים שנמצאים בחופשה ללא תשלום כי הם מעדיפים להישאר בבית (למשל, כדי לטפל בילדים) במקום לעבוד לפי הוראות המעסיק וגם עובדים שנמצאים בבידוד, אינם זכאים לדמי אבטלה, כי לא פוטרו ולא הוצאו לחל"ת כפוי (הם אינם דורשי עבודה).

צמצום משרה צמצום משרה אינו מהווה ניתוק יחסי עבודה או השעייה של יחסי העבודה (כמו בחל"ת) והעובד אינו דורש עבודה, ולפיכך צמצום משרה אינו מזכה בתשלום דמי אבטלה לפי חוק הביטוח הלאומי.

אולם, עבודה בזמן חל"ת אצל מעסיק אחר – מאפשרת לקבל דמי אבטלה מופחתים.

המשך אי קיזוז ימי חופשה מדמי אבטלה למובטלים שהוצאו לחל"ת כפוי לראשונה – מי שהוצא לחל"ת בעקבות הקורונה, יכול לקבל דמי אבטלה גם אם הוא לא ניצל את כל ימי החופש שלו – נמסר מהביטוח הלאומי שעד החלטה חדשה בעניין, לא מנכים ממובטלים חדשים את ימי החופשה.

כפל בתשלום בעד ימי חופשה לזכאות לדמי אבטלה – סעיף 320(ז) לחוק הביטוח הלאומי קובע שלא יהיה אדם זכאי לדמי אבטלה בעד תקופה שהוא זכאי, בין היתר, לדמי חופשה שנתית המשתלמים לפי חוק חופשה שנתית או לפי הסכם קיבוצי או חוזה עבודה. כלומר, תשלום לעובד בעד ימי חופשה בתקופה שהעובד זכאי לדמי אבטלה, שולל את הזכאות לדמי אבטלה.

רישום בלשכת שירות התעסוקה (לשכת התעסוקה) – תנאי בסיסי לזכאות לדמי אבטלה הוא רישום בלשכת התעסוקה כדי לדרוש עבודה ולהיות זמין לקבל כל "עבודה מתאימה". ככל שלשכת התעסוקה לא מוצאת עבודה, הביטוח הלאומי משלם דמי אבטלה, כפוף ליתר תנאי הזכאות. אם לשכת העבודה מוצאת עבודה למובטל, היא מפנה אותו טלפונית או מזמנת אותו ללשכה. המובטל אמור להיות זמין לעבודה במשך כל התקופה.

מספר ימי האבטלה במשך החודש – המידע על מספר הימים שבהם המובטל היה רשום כדורש עבודה בלשכת התעסוקה בכל חודש מגיע למוסד לביטוח לאומי ישירות מלשכת התעסוקה. לכן, כל מובטל חייב לדווח ללשכת התעסוקה על הפסקת עבודה ועל החזרה לעבודה, כדי שלשכת התעסוקה לא תעביר למוסד לביטוח לאומי אישורים שגויים.

תחילת תקופת האבטלה – יום האבטלה הראשון שבו התמלאו כל התנאים לזכאות לדמי אבטלה.

התאריך הקובע – לפי סעיף 158 לחוק הביטוח הלאומי, התאריך הקובע הוא ה-1 בחודש שבו התחילה תקופת האבטלה, ובלבד שחלפו 12 חודשים לפחות מה-1 בחודש שבו התחילה תקופת האבטלה הקודמת (למעט חריג, כמפורט בחוק).

תקופת אבטלה/שנת אבטלה/שנת זכאות – 12 חודשים רצופים שלאחר התאריך הקובע. לא נדרשת ממובטל תקופת אכשרה נוספת במשך 12 חודשים שלאחר התאריך הקובע, שלגביו השלים את תקופת האכשרה.

בחוק התכנית לסיוע כלכלי נוסף סעיף 179ד(2) לחוק הביטוח הלאומי – במסגרת הוראת השעה – לפיו, מובטל שמיום 1.3.2020 ועד תום התקופה הקובעת הסתיימו 12 החודשים מהתאריך הקובע שנקבע לגביו (הסתיימה שנת האבטלה שלו בתוך התקופה הקובעת), ושולמו לו במהלכה דמי אבטלה (כלומר, שולמו לו דמי אבטלה בתקופה שהחלה ביום 1.3.2020 ובתוך שנת האבטלה של המובטל) – אינו מגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה.

מובטל חוזר הכוונה למובטל שזו תביעה חוזרת שלו לדמי אבטלה. אם עברה שנה מיום ההתייצבות לראשונה בלשכת התעסוקה והתנאים אינם מאפשרים הארכת התקופה לפי התוכנית לסיוע כלכלי, תקופת הזכאות לימי אבטלה של המובטל הסתיימה. ככל שהוא עדיין מובטל לאחר סיום שנת הזכאות, עליו להגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה. אם יצבור תקופת אכשרה פעם נוספת, יוכל להמשיך ולקבל דמי אבטלה.

הגדרת "התקופה הקובעת" בהתייחס לאורך התקופה – התקופה שמיום 1.3.2020 ועד 30.6.2021 או עד תאריך מוקדם יותר מיום 30.6.2021: 30 ימים לאחר המועד שבו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה כי שיעור הבלתי מועסקים החודשי בתקופת הקורונה פחת מ-7.5% והודעה על כך פורסמה ברשומות. נמסר מהביטוח הלאומי כי הכוונה ל-30 ימים לאחר ששר האוצר הכריז ברשומות כי שיעור האבטלה ירד מתחת ל-7.5%.

התקופה הקובעת היא התקופה שבה כל ההטבות בתכנית לסיוע כלכלי יהיו בתוקף (יכולה להיות הפחתה בדמי האבטלה בשיעור של 10% למובטלים שסיימו את ימי האבטלה לפי זכאותם האישית).

הגדרת "שיעור הבלתי מועסקים החודשי בתקופת הקורונה" – מספר הבלתי מועסקים בתוספת מספר המועסקים הנעדרים זמנית מעבודה כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף הקורונה (כמו העובדים שנמצאים בחל"ת כפוי), מתוך כוח העבודה, לפי הפרסום החודשי בירחון סקר כוח אדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

סיום שנת הזכאות – הובהר מהביטוח הלאומי כי היות ושנת הזכאות מסתיימת בסוף החודש ולא בתחילת החודש – והתקופה הקובעת מתחילה ביום 1.3.2020, המועד הראשון שהביטוח הלאומי מאריך שנת זכאות מאז כניסת החוק לתוקף, בהתייחס לתקופה הקובעת, הוא 31.3.2020.

תמצית הארכת ימי האבטלה למובטלים לפי התוכנית לסיוע כלכלי (מבוסס על חוזר אבטלה מספר 1469 של הביטוח הלאומי מיום 2.8.2020)

  1. מובטל ששנת הזכאות שלו מסתיימת ביום 31.3.2020 ואילך ושולמו לו דמי אבטלה לפחות יום אחד בתקופה הקובעת, המוסד לביטוח לאומי יאריך את שנת האבטלה שלו עד תום התקופה הקובעת, גם אם לא ניצל את מכסת ימי האבטלה עד סוף שנת הזכאות, והוא ימשיך לקבל דמי אבטלה.
  2. מובטל ששנת הזכאות שלו מסתיימת ביום 31.3.2020 ואילך, ניצל את מכסת ימי האבטלה לפני תחילת התקופה הקובעת (לפני 1.3.2020) ועבודתו הופסקה במהלך התקופה הקובעת ובתוך שנת הזכאות, המוסד לביטוח לאומי יאריך לו את שנת הזכאות עד תום התקופה הקובעת והוא ימשיך לקבל דמי אבטלה.
  3. מובטל ששנת האבטלה שלו הסתיימה בחודשים ינואר או פברואר 2020 וניצל את ימי האבטלה שלו בחודשים אלה, המוסד לביטוח לאומי יאריך את שנת האבטלה שלו עד תום התקופה הקובעת. תשלום דמי האבטלה יהיה מיום 1.7.2020, כפוף לרישום בלשכת התעסוקה בחודש יולי 2020.

למען הסר ספק, מובטל ששנת האבטלה שלו הסתיימה בתקופה הקובעת, ניצל את ימי האבטלה שלו בינואר או בפברואר 2020, ועבודתו הופסקה בתקופה הקובעת בתוך שנת הזכאות, המוסד לביטוח לאומי יאריך לו את שנת האבטלה עד תום התקופה הקובעת והוא יקבל תשלום ממועד הפסקת עבודתו (גם אם הפסקת העבודה הייתה לפני יולי 2020).

הבהרות לפרסום בחוזר:

  1. כל מובטל שהתייצב בלשכת התעסוקה כדורש עבודה לראשונה עד חודש ינואר 2019 – סיים את שנת האבטלה עד 31.12.2019. אם הופסקה עבודתו בשל משבר הקורונה – חייב להירשם בלשכת התעסוקה ולהגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי.
  2. כל מובטל שהתייצב בלשכת התעסוקה כדורש עבודה לראשונה בחודשים פברואר או מרץ 2019 – סיים את שנת האבטלה שלו בחודשים ינואר או פברואר 2020, בהתאמה. אם סיים את מכסת ימי האבטלה שלו עד סוף 2019 (לא נשארו לו ימי אבטלה בחודשים ינואר או ינואר ופברואר 2020, בהתאמה), והופסקה עבודתו בשל משבר הקורונה – חייב להירשם בלשכת התעסוקה ולהגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי.
  3. מובטל שהתייצב לראשונה בלשכת התעסוקה כדורש עבודה בחודש פברואר 2019, ניצל את ימי האבטלה שנותרו לו בחודש ינואר 2020 ולא חזר לעבוד בשל משבר הקורונה – יקבל דמי אבטלה החל מיולי 2020 כפוף לרישום בלשכת התעסוקה בחודש יולי 2020, ללא הגשת תביעה חדשה לדמי אבטלה. אם לא נרשם בלשכת התעסוקה בחודש יולי ונרשם בחודש אוגוסט 2020, יקבל דמי אבטלה החל מחודש אוגוסט 2020.
  4. מובטל שהתייצב לראשונה בלשכת התעסוקה כדורש עבודה בחודש מרץ 2019, ניצל את יתרת ימי האבטלה שנותרו לו בחודשים ינואר או פברואר 2020 ולא חזר לעבוד בשל משבר הקורונה – יקבל דמי אבטלה החל מיולי 2020 כפוף לרישום בלשכת התעסוקה בחודש יולי 2020, ללא הגשת תביעה חדשה לדמי אבטלה. אם לא נרשם בלשכת התעסוקה בחודש יולי ונרשם בחודש אוגוסט 2020, יקבל דמי אבטלה החל מחודש אוגוסט 2020.
  5. מובטל שהתייצב לראשונה כדורש עבודה בלשכת התעסוקה החל מחודש אפריל 2019 ואילך וקיבל דמי אבטלה החל מיום 1.3.2020 (אפילו עבור יום אבטלה אחד) – ימשיך לקבל דמי אבטלה, ללא הגשת תביעה חדשה.
  6. מובטל שהתייצב לראשונה כדורש עבודה בלשכת התעסוקה החל מחודש אפריל 2019 ואילך, סיים את ימי האבטלה שלו עד סוף פברואר 2020, אך הופסקה עבודתו החל מיום 1.3.2020 ולפני שחלפו 12 חודשים מההתייצבות לראשונה (התאריך הקובע) – ימשיך לקבל דמי אבטלה ללא הגשת תביעה חדשה (למשל, הוצא לחל"ת כפוי ביום 15.3.2020).
  7. מובטל שהתייצב לראשונה כדורש עבודה בלשכת התעסוקה החל מחודש אפריל 2019 ואילך, סיים את ימי האבטלה שלו עד סוף פברואר 2020, והופסקה עבודתו אחרי שחלפו 12 חודשים מההתייצבות לראשונה (התאריך הקובע) – חייב להירשם בלשכת התעסוקה ולהגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי.

סכום דמי האבטלה דמי האבטלה מחושבים כאחוז מממוצע השכר של המובטל בששת חודשי העבודה האחרונים שלפני חודש ההתייצבות בלשכת התעסוקה, בשתי מדרגות. כל עוד לא מוגשת תביעה חדשה לדמי אבטלה לביטוח הלאומי – סכום דמי האבטלה לא יחושב מחדש.

מדמי האבטלה המוסד לביטוח לאומי מנכה הכנסות מעבודה, ממשלח יד ומקצבת פרישה מעבודה.

מובטלים שמקבלים פנסיה מוקדמת בסכום גבוה, או מובטלים עם הכנסות גבוהות כעצמאי בתקופת הזכאות לדמי אבטלה – ייתכן שלא יקבלו את דמי האבטלה בפועל בשל הקיזוזים.

לעניין זה: עובד שעבד במקביל בשני מקומות עבודה ופוטר או הוצא לחל"ת כפוי רק ממקום עבודה אחד, יקבל דמי אבטלה, בניכוי המשכורת במקום העבודה שבו הוא ממשיך לעבוד או בניכוי ימי העבודה מימי האבטלה). חישוב דמי האבטלה ייעשה לפי המשכורת בשני מקומות העבודה.

 

לחוזר  דמי אבטלה –תיקון חוק הביטוח הלאומי 216+217 (הוראות מיוחדות לעניין ביטוח אבטלה) לחצו כאן