רקע על משבר הקורונה

נגיף הקורונה החדש לא זוהה עד חודש דצמבר 2019 כגורם למחלה בבני אדם, אך לאחרונה גורמת התפשטות הנגיף, שהוכרזה כמגיפה עולמית, למשבר כלכלי במשק הישראלי ובעולם כולו.

חלק משמעותי מהנדבקים בנגיף אינם מפתחים תסמינים ואצל אחרים המחלה דומה לשפעת. התסמינים השכיחים הם: חום, עייפות ושיעול יבש. חלק מהנדבקים, בעיקר מבוגרים, חולים במחלות כרוניות ובעלי מערכת חיסון חלשה, מפתחים מחלה קשה שמתבטאת בקשיי נשימה, עד כדי דלקת ריאות קשה, תסמונת נשימתית חמורה, אי ספיקת כליות ואף מוות.

משרד הבריאות פרסם שלנגיף הקורונה יש 14 ימי דגירה. לכן, כל אלה שמגיעים מחו"ל, כמפורט בפרסום, וכל אלה ששהו במגע הדוק עם חולה מאומת, חייבים לשהות בבידוד של 14 ימים. מגע הדוק עם חולה מאומת מוגדר כשהייה של פחות משני מטר למשך 15 דקות עם חולה.

אם מופיע חום מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר, יש לפנות למוקד 101 של מד"א ולפעול בדיוק לפי ההוראות של משרד הבריאות.

משרד הבריאות פרסם צווים מיוחדים והוראות הקשורות לנגיף הקורונה. הצווים כוללים הוראות על בידוד בבית והוראות למעסיק של עובד שנמצא על פי צו בבידוד בבית.

 

תקופת משבר – פגיעה במשק בשל הוראות משרד הבריאות 

משרד הבריאות מפרסם בכל יום הגבלות חדשות לרבות המלצה גורפת לבני 60 ומעלה ולבעלי מחלות רקע כרוניות כגון מחלות לב, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות, נשימתיות או דיכוי חיסוני, להימנע מהתקהלויות ולהימנע ממגע עם אנשים ששבו מחו"ל, או בעלי תסמינים, או אלה החשודים כחולים.

ההגבלות הרבות שהטיל משרד הבריאות גרמו לרבים להישאר בבית, לעבוד מהבית, לבטל אירועים שכבר נקבעו, לבטל השתתפות באירועים שאליהם נרשמו ולבטל טיסות לחו"ל.

רבים, כולל אלה שלא נדבקו בנגיף הקורונה, נמצאים במתח מתמשך שמשפיע לרעה על מצבם הבריאותי, על מצב הרוח שלהם ועל ההתנהלות הרגילה (על כך במאמר נפרד).

בימים אלה יפורסמו תקנות לשעת חירום כדי להקל על המשק בזמן המשבר.