17.8.2020

 

שינויים בדמי אבטלה בתכנית לסיוע כלכלי

 

הזכאות לדמי אבטלה טרם חקיקת התכנית לסיוע כלכלי

חוק הביטוח הלאומי (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון מס' 216) (הוראות מיוחדות לעניין ביטוח אבטלה), התש"ף-2020 (להלן: חוק החירום) חוקק ביום 7.7.2020, וכלל שינויים בחוק הביטוח הלאומי בהוראת שעה לתקופה כוללת מיום 28.6.2020 ועד 30.11.2020:

  1. סעיפים 179א עד 179ו נוספו לחוק הביטוח הלאומי במטרה להגדיל את כמות המובטלים הזכאים לדמי אבטלה בתקופת משבר הקורונה, בתקופה מיום 1.3.2020 עד יום 16.8.2020.
  • מי שסיים את ימי האבטלה מיום 1.3.2020 ואילך, וכן מי שסיים את ימי האבטלה לפני 1.3.2020, אך הופסקה עבודתו החל מיום 1.3.2020 ועד 16.8.2020, בתוך שנת האבטלה, יקבל דמי אבטלה עד יום 16.8.2020.
  • מי שסיים את ימי האבטלה בינואר או בפברואר 2020 ולא חזר לעבודה – יקבל דמי אבטלה מיום 1.7.2020 ועד 16.8.2020, אם התייצב בלשכת התעסוקה.
  • תקופת האכשרה היא 6 חודשים מתוך 18 חודשים אחרונים למי שהופסקה עבודתו בין 1.3.2020 ועד 16.8.2020 (הזכאות האישית היא רק למחצית מימי האבטלה).
  • ביטול ניכוי 5 ימי אמתנה בפעם השנייה החל מחודש יוני 2020.
  • הגמשת הזכאות לדמי אבטלה למובטלים שלא התייצבו בלשכת התעסוקה במועד.
  1. תוקנו סעיפים: 195, 238 ו-320(ח) בחוק הביטוח הלאומי ונעשה תיקון עקיף בחוק הבטחת הכנסה, במטרה למנוע עד יום 16 באוגוסט 2020 כפל גמלאות של דמי אבטלה, עם הגמלאות: אזרח ותיק (זקנה) לנשים בגיל 62 עד 67, קצבת שאירים, קצבת נכות כללית (אינו שולל תוספת תלויים), דמי מזונות והבטחת הכנסה.

 

שינויים בדמי אבטלה בתכנית לסיוע כלכלי

המוסד לביטוח לאומי פרסם לציבור הבהרות באתר האינטרנט ופרסם הוראות לעובדי הביטוח הלאומי בחוזר אבטלה מספר 1469 בעניין תיקוני החקיקה הרבים שהיו בתוכנית לסיוע כלכלי בהיבט דמי האבטלה.

האמור במאמר זה מבוסס על החוק, על הפרסומים באתר האינטרנט, על חוזר אבטלה 1469, על הבהרות נוספות שנמסרו מהביטוח הלאומי ועל סוגיות שלובנו בישיבות של ועדת הכספים של הכנסת בנושא.

 

סעיפים 179א ו-179ה לחוק הביטוח הלאומי – מסגרת הזכאות להטבות הקשורות לדמי אבטלה

הסעיפים 179א ו-179ה קובעים את מסגרת הזכאות להטבות בדמי האבטלה בזמן משבר הקורונה:

  1. הגדרת "התקופה הקובעת" בהתייחס לאורך התקופה – התקופה שמיום 1.3.2020 ועד 30.6.2021 או עד תאריך מוקדם יותר מיום 30.6.2021: 30 ימים לאחר המועד שבו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה כי שיעור הבלתי מועסקים החודשי בתקופת הקורונה פחת מ-7.5% והודעה על כך פורסמה ברשומות. נמסר מהביטוח הלאומי כי הכוונה ל-30 ימים לאחר ששר האוצר הכריז ברשומות כי שיעור האבטלה ירד מתחת ל-7.5%.

התקופה הקובעת היא התקופה שבה כל ההטבות בתכנית לסיוע כלכלי יהיו בתוקף (יכולה להיות הפחתה בדמי האבטלה בשיעור של 10% למובטלים שסיימו את ימי האבטלה לפי זכאותם האישית).

  1. הגדרת "שיעור הבלתי מועסקים החודשי בתקופת הקורונה" – מספר הבלתי מועסקים בתוספת מספר המועסקים הנעדרים זמנית מעבודה כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף הקורונה (כמו העובדים שנמצאים בחל"ת כפוי), מתוך כוח העבודה, לפי הפרסום החודשי בירחון סקר כוח אדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

לדוגמה, ביום 30 ביולי פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את סקר כוח האדם לחודש יוני 2020 (לפני חקיקת התכנית לסיוע כלכלי). הסקר בוצע טלפונית עם אלפי משקי בית שהשתתפו בו.

לפי הפרסום, אחוז מכוח העבודה של המועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף הקורונה + הבלתי מועסקים – 9.8% (20.9% בחודש מאי 2020). לאור הגל השני של התפשטות נגיף הקורונה, הנתונים של חודש יולי 2020 אמורים להיות גבוהים יותר.

  1. "הפסקת העסקה של עובד" – פיטורי עובד או הוצאת עובד לחופשה ללא תשלום לפי התנאים שבסעיף 179ה לחוק הביטוח הלאומי.

 

סעיף 179ה לחוק הביטוח הלאומי – קובע שלא ישולמו דמי אבטלה לעובד שהעסקתו הופסקה ביוזמת המעסיק בשל הוצאתו לחל"ת, אלא אם מתקיימים שני התנאים כדלקמן (כמובן שלצורך זכאות לדמי אבטלה חייבים להתקיים כל התנאים המזכים בדמי אבטלה):

  1. בתקופה מיום 1.3.2020 ועד 31.7.2020 – העובד הוצא לחופשה ללא תשלום ביוזמת המעסיק לתקופת חל"ת רצופה של 30 ימים לפחות.

בתקופה מיום 1.8.2020 ועד תום התקופה הקובעת – העובד הוצא לחופשה ללא תשלום ביוזמת המעסיק החל מיום 1.8.2020, לתקופת חל"ת רצופה של 14 ימים לפחות. המוסד לביטוח לאומי הבהיר כי ההטבה ניתנת רק לעובד שהוצא לחל"ת כפוי החל מחודש אוגוסט 2020 ואילך.

  1. העובד אינו זכאי לשכר בתקופת החל"ת.

     העובד אינו זכאי לשכר – הבהרות מאת המוסד לביטוח לאומי

  • ככל שהמעסיק מחזיר את העובד לעבוד אצלו, אפילו למשרה חלקית או ליום עבודה אחד:

העובד והמעסיק מדווחים למוסד לביטוח לאומי (העובד מדווח גם ללשכת התעסוקה) והזכאות להמשך תשלום דמי האבטלה תיבדק במוסד לביטוח לאומי.

לדוגמה, כאשר העובד עובד רק במקום עבודה אחד ומשך החל"ת באותו מקום עבודה היה 30 ימים לפחות, או 14 ימים לפחות (למי שהופסקה עבודתו החל מיום 1.8.2020) – תשלום דמי האבטלה ייפסק מיום החזרה לעבודה ואילך, ותקופת ספירת ימי החל"ת מתחילה מחדש.

  • הטבות שכר ושכר נוסף כולל הגילום שלהם, המשולמים בחודשים מלאים של החל"ת, אינם משכורת, ויש לייחס אותם לחודש העבודה האחרון שלפני החל"ת.
  • שכר נוסף המשולם לאחר תקופת החל"ת, יש לפרוס לפי תקנות הפריסה, ללא החודשים שבהם העובד היה בחל"ת במשך חודש מלא.
  • המוסד לביטוח לאומי מבקש לא לתבוע בשלב זה הפרשי דמי אבטלה בשל הטבות שכר ושכר נוסף, עד פרסום הוראות בעניין.
  • הדיווח ותשלום דמי הביטוח של המעסיק בטופס 613 בעד החל"ת בחודשים המלאים נדחה ליום 15.10.2020 לכל העובדים בחל"ת מלא בחודשים אפריל ועד אוגוסט 2020.
  • הדיווח הרבעוני על פרטי העובדים שבחל"ת נדחה גם הוא עד ליום 15.10.2020 לכל מעסיק שמעוניין בכך (כדי שכרטיסי העובדים לא יחוייבו בסכום שעדיין לא שולם ולא ידוע אם ישתנה).

לסעיפים 179א ו-179ה לחוק הביטוח הלאומי לחצו כאן

 

סעיף 179ב לחוק הביטוח הלאומי – דמי אבטלה למובטל שלא נרשם במועד בלשכת התעסוקה

ככלל, ניתן להגיש תביעה לדמי אבטלה עד שנה מתחילת החודש שבו העובד התייצב/נרשם לראשונה בלשכת התעסוקה כמובטל דורש עבודה. כלומר, בימים רגילים מועד ההתייצבות לראשונה בלשכת התעסוקה קובע את שנת הזכאות לדמי האבטלה.

התברר כי מסיבות שונות מובטלים לא נרשמו בלשכת התעסוקה בתקופת משבר הקורונה מיד לאחר שהופסקה העסקתם. לדוגמה, עובדים מוגנים החייבים בהיתר לפי חוק עבודת נשים, שקיבלו את ההיתר לתקופה רטרואקטיבית – לא התייצבו במועד בלשכת התעסוקה.

חקיקת החירום הסדירה את המצבים שבהם מובטל בשל משבר הקורונה, שהגיש תביעה לדמי אבטלה, רואים בו כאילו קיים את חובת הרישום בלשכת התעסוקה החל מיום 15.3.2020 ואילך, אם הוא מוכיח שלא היה מועסק באותה התקופה, לפי התקופות שלהלן:

הפסקת עבודה בשל משבר הקורונה מיום 1.8.2020 ועד תום התקופה הקובעת – שבעה ימי איחור בלבד

על פי חוק התכנית לסיוע כלכלי, מובטל שהגיש תביעה לדמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי מיום 1.8.2020 ועד תום התקופה הקובעת ולא נרשם בלשכת התעסוקה, או שנרשם בלשכת התעסוקה, אך המידע לא הגיע למוסד לביטוח לאומי – המוסד לביטוח לאומי יראה אותו כמובטל לעניין זכאותו לדמי אבטלה ביום הפסקת העסקתו, או ביום 1.8.2020, לפי המאוחר, ובלבד שהתקיימו שני התנאים הבאים:

  1. הוכיח להנחת דעתו של המוסד לביטוח לאומי כי לא היה מועסק באותה התקופה.
  2. נרשם בלשכת התעסוקה עד 7 ימים לאחר הפסקת העסקתו.

כלומר, החל מיום 1.8.2020, בהתקיים התנאים שבחוק, המוסד לביטוח לאומי רשאי לאשר עד 7 ימי זכאות בין תאריך ההתייצבות הראשון לבין תאריך הפסקת העבודה.

הפסקת עבודה בשל משבר הקורונה בחודש יולי 2020 – חובת רישום עד סוף יולי 2020

על פי חוק החירום, מובטל שהגיש תביעה לדמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי מיום 1.7.2020 ועד 31.7.2020 ונרשם בלשכת התעסוקה עד יום 31.7.2020 – המוסד לביטוח לאומי יראה אותו כמובטל לעניין זכאותו לדמי אבטלה ביום הפסקת העסקתו, או ביום 1.7.2020, לפי המאוחר, ובלבד שהוכיח להנחת דעתו של המוסד לביטוח לאומי כי לא היה מועסק באותה התקופה.

כלומר, בחודש יולי 2020, בהתקיים התנאים שבחוק, המוסד לביטוח לאומי רשאי לאשר ימי זכאות בין תאריך ההתייצבות הראשון בחודש יולי 2020 (גם אם הוא בסוף החודש) לבין תאריך הפסקת העבודה.

הפסקת עבודה בשל משבר הקורונה בתקופה מיום 15.3.2020 ועד 30.6.2020 – ללא חובת רישום

על פי תקנות החירום וחוק החירום, מובטל שהגיש תביעה לדמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי מיום 15.3.2020 ועד 30.6.2020 (כולל יום זה) ולא נרשם בלשכת התעסוקה כמחוסר עבודה, או שנרשם בלשכת התעסוקה, אך המידע לא הגיע למוסד לביטוח לאומי – המוסד לביטוח לאומי יראה אותו כמובטל לעניין זכאות לדמי אבטלה מיום הפסקת העסקתו, או מיום 15.3.2020, לפי המאוחר, ובלבד שהוכיח להנחת דעתו של המוסד לביטוח לאומי כי לא היה מועסק באותה התקופה.

כלומר, בין יום 15.3.2020 ועד 30.6.2020, בהתקיים התנאים שבחוק, המוסד לביטוח לאומי רשאי לאשר ימי זכאות ללא רישום בלשכת התעסוקה.

 

לסעיף 179ב לחוק הביטוח הלאומי לחצו כאן

 

סעיף 179ג לחוק הביטוח הלאומי – קיצור תקופת אכשרה לזכאות לדמי אבטלה

סעיף 179ג לחוק הביטוח הלאומי קובע כי עובד שפוטר או הוצא לחל"ת כפוי בשל משבר הקורונה החל מיום 1.3.2020 ועד תום התקופה הקובעת, זכאי לתקופת אכשרה מקוצרת לאחר צבירת 6 חודשי עבודה במקום 12 חודשי עבודה מתוך 18 החודשים שקדמו לתקופת האבטלה, וזכאי למחצית ימי האבטלה.

חוק החירום וחוק התכנית לסיוע כלכלי קבעו, שימי מילואים ייחשבו כתקופת עבודה עבור התקופה המקוצרת (אך לא שירות סדיר).

מספר ימי האבטלה מספר ימי האבטלה שמגיע לכל מובטל תלוי בגיל המובטל ובמספר התלויים בו.

מובטל שזכאותו לדמי אבטלה היא לפי התקופה המקוצרת, זכאי למחצית מתקופת האבטלה, כפוף להארכת תקופת הזכאות לימי אבטלה לרוב המובטלים, בלי קשר למספר ימי האבטלה שמגיעים להם באופן אישי.

לאור התכנית לסיוע כלכלי שקובעת גם הפחתה בדמי האבטלה לכל המובטלים שמקבלים את דמי האבטלה מכוח התכנית, יש משמעות רבה לימי הזכאות האישיים של כל מובטל.

 

להלן דוגמה למספר ימי אבטלה לפי החוק למובטל בן 24:

  • עד 2 תלויים יקבל 50 ימי אבטלה (בחצי תקופת אכשרה יקבל 25 ימי אבטלה).
  • עם 3 תלויים ומעלה יקבל 138 ימי אבטלה (בחצי תקופת אכשרה יקבל 69 ימי אבטלה).

 

להלן דוגמה למספר ימי אבטלה לפי החוק למובטל בן 30:

  • עד 2 תלויים יקבל 100 ימי אבטלה (בחצי תקופת אכשרה יקבל 50 ימי אבטלה).
  • עם 3 תלויים ומעלה יקבל 138 ימי אבטלה (בחצי תקופת אכשרה יקבל 69 ימי אבטלה).

 

להלן דוגמה למספר ימי אבטלה לפי החוק למובטל בן 35 ומעלה:

  • עד 2 תלויים יקבל 138 ימי אבטלה (בחצי תקופת אכשרה יקבל 69 ימי אבטלה).
  • עם 3 תלויים ומעלה או מעל גיל 45 יקבל 175 ימי אבטלה (בחצי תקופת אכשרה יקבל 87 ימי אבטלה).

 

בכל חודש יש מספר ימי אבטלה מרבי שבהם ניתן להתייצב (המוסד לביטוח לאומי משלם דמי אבטלה גם על חגים, אך לא משלם דמי אבטלה על ימי שבת).

לדוגמה, מספר הימים המרבי בחודש מרץ 2020 ובחודש יולי 2020 היה 27 (31 ימים פחות 4 ימי שבת). בחודשים אפריל עד יוני 2020 מספר הימים המרבי היה 26. בחודשים אוגוסט עד נובמבר 2020 מספר הימים המרבי הוא 26 ובחודש דצמבר 2020 מספר הימים המרבי הוא 27.

לסעיף 179ג לחוק הביטוח הלאומי לחצו כאן

 

סעיף 179ד לחוק הביטוח הלאומי – הארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה

לפי התכנית לסיוע כלכלי (בהמשך לחוק החירום), בדיקות לפי סעיפים 171 ו-171א לחוק הביטוח הלאומי לא מתבצעות ולא מקטינים את מספר ימי האבטלה למובטל חוזר שטרם הגיע לגיל 40.

תקופת אבטלה/שנת אבטלה/שנת זכאות – 12 חודשים רצופים שלאחר התאריך הקובע. שנת אבטלה מסתיימת תמיד בסיום החודש.

בימים רגילים, לא נדרשת ממובטל תקופת אכשרה נוספת במשך 12 חודשים שלאחר התאריך הקובע, שלגביו השלים את תקופת האכשרה. לאחר שהמובטל סיים את שנת האבטלה, גם אם לא ניצל את כל ימי הזכאות האישית שלו לדמי אבטלה, עליו להגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה.

בחוק התכנית לסיוע כלכלי נוסף סעיף 179ד(2) לחוק הביטוח הלאומי במסגרת הוראת השעה – לפיו, מובטל שמיום 1.3.2020 ועד תום התקופה הקובעת הסתיימו 12 החודשים מהתאריך הקובע שנקבע לגביו (הסתיימה שנת האבטלה שלו בתוך התקופה הקובעת), ושולמו לו במהלכה דמי אבטלה (כלומר, שולמו לו דמי אבטלה בתקופה שהחלה ביום 1.3.2020 ובתוך שנת האבטלה של המובטל) – אינו מגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה.

משמעות הפטור מהגשת תביעה חדשה לדמי אבטלה – המשמעות היא שבכל התקופה הביטוח הלאומי אינו מחשב מחדש את דמי האבטלה. אותו הבסיס לחישוב דמי האבטלה שהובא בחשבון לפני הפסקת העבודה בפעם הראשונה, יישאר עד תום התקופה הקובעת. כלומר, אם המובטל התחיל לעבוד מחדש בשכר גבוה יותר או בשכר נמוך יותר ועבד מעל 6 חודשים והופסקה עבודתו, המשכורת החדשה לא תשפיע על סכום דמי האבטלה שיקבל.

להלן דוגמאות למצבים שבהם לא יהיה שינוי בדמי האבטלה:

  • עובד קיבל דמי אבטלה מחודש יולי 2019 לפי בסיס משכורות חלקיות בסך של 2,500 ₪ לחודש. לאחר כמה חודשים הוא מצא עבודה חדשה לפי משכורות בסך של 6,000 ₪ לחודש והפסיק לקבל דמי אבטלה. העובד פוטר בשל משבר הקורונה לאחר 6 חודשי עבודה בחודש מאי 2020 (בתוך שנת האבטלה), נרשם כחוק בלשכת התעסוקה והודיע על הפסקת העבודה למוסד לביטוח לאומי – דמי האבטלה ימשיכו להיות לפי הבסיס שהיה בתאריך הקובע.
  • עובד קיבל דמי אבטלה מחודש יולי 2019 לפי בסיס משכורות בסך של 5,500 ₪ לחודש. לאחר כמה חודשים הוא מצא עבודה חדשה לפי משכורות חלקיות בסך של 2,000 ₪ לחודש והפסיק לקבל דמי אבטלה. העובד פוטר בשל משבר הקורונה לאחר 6 חודשי עבודה בחודש מאי 2020 (בתוך שנת האבטלה), נרשם כחוק בלשכת התעסוקה והודיע על הפסקת העבודה למוסד לביטוח לאומי – דמי האבטלה ימשיכו להיות לפי הבסיס שהיה בתאריך הקובע.

דוגמה לתביעה חדשה של דמי אבטלה:

  • עובד קיבל דמי אבטלה מחודש יולי 2019 לפי משכורות בסיס בסך של 2,500 ₪ לחודש. העובד ניצל את כל ימי האבטלה שלו עד סוף שנת 2019, החל לעבוד שוב במשכורת בסך של 6,000 ₪ לחודש ופוטר בחודש אוגוסט 2020 לאחר שישה חודשי עבודה, לאחר שהסתיימה שנת האבטלה שלו – העובד חייב להגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה וזכאותו תיבחן מחדש לפי המשכורת החדשה.

סיום שנת הזכאות – הובהר מהביטוח הלאומי כי היות ושנת הזכאות מסתיימת בסוף החודש ולא בתחילת החודש – והתקופה הקובעת מתחילה ביום 1.3.2020, המועד הראשון שהביטוח הלאומי מאריך שנת זכאות מאז כניסת החוק לתוקף, בהתייחס לתקופה הקובעת, הוא 31.3.2020.

 

לסעיף 179ד לחוק הביטוח הלאומי לחצו כאן

 

תמצית הארכת ימי האבטלה למובטלים לפי התוכנית לסיוע כלכלי (מבוסס על החוזר של הביטוח הלאומי)

  1. מובטל ששנת הזכאות שלו מסתיימת ביום 31.3.2020 ואילך ושולמו לו דמי אבטלה לפחות יום אחד בתקופה הקובעת, המוסד לביטוח לאומי יאריך את שנת האבטלה שלו עד תום התקופה הקובעת, גם אם לא ניצל את מכסת ימי האבטלה עד סוף שנת הזכאות, והוא ימשיך לקבל דמי אבטלה.
  2. מובטל ששנת הזכאות שלו מסתיימת ביום 31.3.2020 ואילך, ניצל את מכסת ימי האבטלה לפני תחילת התקופה הקובעת (לפני 1.3.2020) ועבודתו הופסקה במהלך התקופה הקובעת ובתוך שנת הזכאות, המוסד לביטוח לאומי יאריך לו את שנת הזכאות עד תום התקופה הקובעת והוא ימשיך לקבל דמי אבטלה.
  3. מובטל ששנת האבטלה שלו הסתיימה בחודשים ינואר או פברואר 2020 וניצל את ימי האבטלה שלו בחודשים אלה, המוסד לביטוח לאומי יאריך את שנת האבטלה שלו עד תום התקופה הקובעת. תשלום דמי האבטלה יהיה מיום 1.7.2020, כפוף לרישום בלשכת התעסוקה בחודש יולי 2020. למען הסר ספק, מובטל ששנת האבטלה שלו הסתיימה בתקופה הקובעת, ניצל את ימי האבטלה שלו בינואר או בפברואר 2020, ועבודתו הופסקה בתקופה הקובעת בתוך שנת הזכאות, המוסד לביטוח לאומי יאריך לו את שנת האבטלה עד תום התקופה הקובעת והוא יקבל תשלום ממועד הפסקת עבודתו (גם אם הפסקת העבודה הייתה לפני יולי 2020).

הסבר נוסף:

  1. כל מובטל שהתייצב בלשכת התעסוקה כדורש עבודה לראשונה עד חודש ינואר 2019 – סיים את שנת האבטלה עד 31.12.2019. אם הופסקה עבודתו בשל משבר הקורונה – חייב להירשם בלשכת התעסוקה ולהגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי.
  2. כל מובטל שהתייצב בלשכת התעסוקה כדורש עבודה לראשונה בחודשים פברואר או מרץ 2019 – סיים את שנת האבטלה שלו בחודשים ינואר או פברואר 2020, בהתאמה. אם סיים את מכסת ימי האבטלה שלו עד סוף 2019 (לא נשארו לו ימי אבטלה בחודשים ינואר או ינואר ופברואר 2020, בהתאמה), והופסקה עבודתו בשל משבר הקורונה – חייב להירשם בלשכת התעסוקה ולהגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי.
  3. מובטל שהתייצב לראשונה בלשכת התעסוקה כדורש עבודה בחודש פברואר 2019, ניצל את ימי האבטלה שנותרו לו בחודש ינואר 2020 ולא חזר לעבוד בשל משבר הקורונה – יקבל דמי אבטלה החל מיולי 2020 כפוף לרישום בלשכת התעסוקה בחודש יולי 2020, ללא הגשת תביעה חדשה לדמי אבטלה. אם לא נרשם בלשכת התעסוקה בחודש יולי ונרשם בחודש אוגוסט 2020, יקבל דמי אבטלה החל מחודש אוגוסט 2020.
  4. מובטל שהתייצב לראשונה בלשכת התעסוקה כדורש עבודה בחודש מרץ 2019, ניצל את יתרת ימי האבטלה שנותרו לו בחודשים ינואר או פברואר 2020 ולא חזר לעבוד בשל משבר הקורונה – יקבל דמי אבטלה החל מיולי 2020 כפוף לרישום בלשכת התעסוקה בחודש יולי 2020, ללא הגשת תביעה חדשה לדמי אבטלה. אם לא נרשם בלשכת התעסוקה בחודש יולי ונרשם בחודש אוגוסט 2020, יקבל דמי אבטלה החל מחודש אוגוסט 2020.
  5. מובטל שהתייצב לראשונה כדורש עבודה בלשכת התעסוקה החל מחודש אפריל 2019 ואילך וקיבל דמי אבטלה החל מיום 1.3.2020 (אפילו עבור יום אבטלה אחד) – ימשיך לקבל דמי אבטלה, ללא הגשת תביעה חדשה.
  6. מובטל שהתייצב לראשונה כדורש עבודה בלשכת התעסוקה החל מחודש אפריל 2019 ואילך, סיים את ימי האבטלה שלו עד סוף פברואר 2020, אך הופסקה עבודתו החל מיום 1.3.2020 ולפני שחלפו 12 חודשים מההתייצבות לראשונה (התאריך הקובע) – ימשיך לקבל דמי אבטלה ללא הגשת תביעה חדשה (למשל, הוצא לחל"ת כפוי ביום 15.3.2020).
  7. מובטל שהתייצב לראשונה כדורש עבודה בלשכת התעסוקה החל מחודש אפריל 2019 ואילך, סיים את ימי האבטלה שלו עד סוף פברואר 2020, והופסקה עבודתו אחרי שחלפו 12 חודשים מההתייצבות לראשונה (התאריך הקובע) – חייב להירשם בלשכת התעסוקה ולהגיש תביעה חדשה לדמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי.

 

סעיף 179ו לחוק הביטוח הלאומי – ניכוי 5 ימים ראשונים מדמי האבטלה רק פעם אחת

בהוראת שעה לפי חוק החירום ולאחר מכן בתכנית לסיוע כלכלי, החל מהזכאות לדמי אבטלה לחודש יוני 2020 (שמשולמת בחודש יולי 2020) ועד תום התקופה הקובעת, ימי האמתנה ינוכו רק בפעם הראשונה, לפי התאריך הקובע של התביעה לדמי אבטלה, ולא יותר.

דוגמאות לניכוי ימי אמתנה בחודש האבטלה הראשון:

מי שנרשם לראשונה בלשכת התעסוקה ביום 15 במרץ 2020, נוכו ממנו 5 ימי אבטלה ראשונים, ולכן מספר ימי האבטלה המירבי שלו בחודש מרץ הוא 10. בחודש יולי 2020 אין ניכוי ימי אמתנה.

מי שנרשם לראשונה בלשכת התעסוקה ביום 1 באפריל 2020, נוכו ממנו 5 ימי אבטלה ראשונים, ולכן מספר ימי האבטלה המירבי שלו בחודש אפריל הוא 21. בחודש אוגוסט 2020 אין ניכוי ימי אמתנה.

 

לסעיף 179ו לחוק הביטוח הלאומי לחצו כאן

 

סעיף 179ז לחוק הביטוח הלאומי – הוראות מיוחדות לעניין חישוב דמי האבטלה

בחוק התכנית לסיוע כלכלי נקבע כדלקמן:

  1. החל מיום 1.8.2020 (זכאות לדמי אבטלה בעד חודש אוגוסט 2020 – התשלום בחודש ספטמבר 2020) ועד תום התקופה הקובעת – לא יפחת סכום דמי האבטלה המירבי לאחר 125 ימי אבטלה. בכל מקרה סכום דמי האבטלה ליום לא יעלה על השכר הממוצע לחודש מחולק ב-25 (422.04 ₪ ליום).
  2. החל מיום 1.8.2020 (זכאות לדמי אבטלה בעד חודש אוגוסט 2020 – התשלום בחודש בספטמבר 2020) ועד תום התקופה הקובעת – לא יופחתו דמי האבטלה למובטל חוזר, כולל למובטל חוזר שטרם הגיע לגיל 40. בכל מקרה, סכום דמי האבטלה לא יעלה על סך של 422.04 ₪ ליום.
  3. החל מיום 1.8.2020 (זכאות לדמי אבטלה בעד חודש אוגוסט 2020 – התשלום בחודש ספטמבר 2020) ועד תום התקופה הקובעת – סכום דמי האבטלה שיקבל מובטל שטרם מלאו לו 28 שנים ויש עמו ילד, יחושב כמו למובטל שמלאו לו 28 שנים.

למשל, למובטל בן 27 הייתה הכנסה המשמשת בסיס לחישוב דמי אבטלה בסכום של 6,000 ₪ לחודש. הוא זכאי לקבל דמי אבטלה בסך של 131.22 ₪ ליום שהם 55% מהשכר. בחודש שבו יש 25 ימים – דמי האבטלה שיקבל הם 3,280 ₪.

המובטל הזה זכאי לקבל דמי אבטלה בעד חודש אוגוסט 2020 בסך של 172.80 ₪ ליום שהם 72% מהשכר. בחודש שבו יש 25 ימים – דמי האבטלה שיקבל הם 4,320 ₪.

  1. אם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם ששיעור הבלתי מועסקים ירד מתחת ל-10%, לפני תאריך 30.6.2021 – לא יעלה סכום דמי האבטלה ליום על 90% מדמי האבטלה ששולמו ערב הודעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והודעה על כך תפורסם ברשומות. נמסר מהביטוח הלאומי כי הכוונה ל-30 ימים לאחר ששר האוצר הכריז ברשומות כי שיעור האבטלה ירד מתחת ל-10%.

כלומר, מובטל שקיבל דמי אבטלה בסכום של 5,000 ₪ לחודש, לאחר הפרסום כאמור לעיל יהיה סכום דמי האבטלה שלו – 4,500 ₪ לחודש (לא חל על מובטלים שטרם סיימו את מספר ימי האבטלה שמגיעים להם לפי זכאותם האישית לפי חוק הביטוח הלאומי).

 

לסעיף 179ז לחוק הביטוח הלאומי לחצו כאן

 

סעיף 179ח לחוק הביטוח הלאומי – תשלום דמי אבטלה מלאים למובטל שנמצא בהכשרה מקצועית

בימים רגילים, מובטל שלומד במסגרת הכשרה מקצועית מטעם לשכת התעסוקה מקבל במקצועות מסויימים דמי אבטלה בשיעור של 70% מדמי האבטלה שהיו מגיעים לו לפי החוק.

לפי התוכנית לסיוע כלכלי, החל מיום 1.8.2020 (החל מהזכאות בעד חודש אוגוסט 2020 – התשלום בחודש ספטמבר 2020) ועד תום התקופה הקובעת, כל מובטל שנמצא בהכשרה מקצועית מטעם לשכת התעסוקה יקבל דמי אבטלה בשיעור מלא. המוסד לביטוח לאומי מסר כי גם ללומדים בהכשרה מקצועית כאמור מאריכים את ימי האבטלה עד תום התקופה הקובעת.

לפי החוזר, למובטל שהייתה לו ירידה בדמי האבטלה בתקופה שקדמה לחודש אוגוסט 2020, תתבטל ההפחתה החל מהזכאות בעד חודש אוגוסט 2020.

 

לסעיף 179ח לחוק הביטוח הלאומי לחצו כאן

 

סעיף 179ט – שימור זכויות

התוכנית לסיוע כלכלי אינה יכולה לגרוע מהמובטל זכויות שמגיעות לו לפי החוק. למשל, כאשר לכל המובטלים יפחיתו את דמי האבטלה לשיעור של 90% – ההפחתה הזאת לא תחול על יתרת ימי האבטלה של מובטל שמגיעים לו לפי זכאותו האישית.

כלומר, יש חשיבות רבה לזכויות המוענקות למובטל באופן אישי. למשל, הימים שבעבורם משולם מענק למובטל בשכר נמוך אינם נספרים כימי אבטלה.

המוסד לביטוח לאומי שולח הודעה לכל מובטל חדש על האפשרות לקבל מענק אם הוא עובד בשכר נמוך וכדאי מאד לנצל את ההטבה כאשר מובטל מוצא עבודה בשכר נמוך מדמי האבטלה, כמפורט בחוק.

לסעיף 179ט לחוק הביטוח הלאומי לחצו כאן

 

_________

לפרסום המוסד לביטוח לאומי מיום 29.7.2020 בדבר הארכת תשלום דמי האבטלה עד ל-30.6.2021  לחצו כאן

לפרסום המוסד לביטוח לאומי מיום 7.7.2020 בדבר הקלות בתשלום דמי אבטלה בהתאם לתיקון 216 לחוק  לחצו כאן
 
לחוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש)(הוראת שעה) התש"ף-2020 לחצו כאן
לחוק הביטוח הלאומי (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון מס' 216) (הוראות מיוחדות לעניין ביטוח אבטלה), התש"ף-2020 לחצו כאן