שינוי עיסוק של עצמאי או סגירת עיסוק עצמאי

 

שינוי מקדמות דמי ביטוח אינו משנה את מעמדו של המבוטח במוסד לביטוח לאומי.

כלומר, שינוי סוג מעובד עצמאי שכלול בהגדרת עובד עצמאי למי "שאינו עונה להגדרה" (או ההיפך), מחייבים דיווח של המבוטח בטופס בל/6101 (דין וחשבון רב שנתי שנמצא באתר הביטוח הלאומי להורדה או לדיווח מקוון), כאשר חישוב ההכנסה הוא לכל התקופה בשנת 2020 שבה התיק העצמאי פתוח.

גם סגירת עיסוק כעובד עצמאי או סגירת עיסוק של עצמאי שאינו עונה להגדרה, מחייבים דיווח בטופס 6101.

חשוב להזכיר כי עובד עצמאי, שסוגר את העיסוק העצמאי בביטוח הלאומי בשל המשבר, חייב להירשם במוסד לביטוח לאומי מיד לאחר שהוא חוזר לעסוק במשלח היד או מפעיל מחדש את העסק, כדי לשמור על זכויותיו לגמלאות מחליפות הכנסה (כמו דמי פגיעה בעבודה).

המייצג אינו רשאי לחתום על טופס שינוי סוג מ"עובד עצמאי" למבוטח "עצמאי שאינו עונה על ההגדרה", או על בקשה לסגירת עיסוק של "עובד עצמאי" בביטוח הלאומי. המייצג גם אינו יכול לבצע פעולות אלה בקובץ ייצוג לקוחות.

המוסד לביטוח לאומי פרסם, כאמור, כי סגירת התיק העצמאי בביטוח הלאומי לא מותנית בסגירת התיק במס הכנסה או במס ערך מוסף.

הבהרה – אם לדוגמה העובד העצמאי נדבק בנגיף הקורונה לאחר שסגר את התיק העצמאי, או שינה את העיסוק לעצמאי שאינו בהגדרה, ונגרם לו נזק בריאותי שגרם לאובדן כושר עבודה לתקופה ממושכת ו/או לנכות רפואית, הוא לא מבוטח לענף פגיעה בעבודה – כי הוא לא היה רשום כעובד עצמאי במוסד לביטוח לאומי ביום התאונה, שהוא היום שבו נדבק בנגיף הקורונה.

לטופס דין וחשבון שנתי (6101) מקוון לחצו כאן