תהליך זכאות לדמי אבטלה ולמענק הסתגלות מיוחד – בדרך מקוונת בלבד ללא טפסים

 

  • המעסיק משדר דוחות 100 ישירות מתוכנת השכר למוסד לביטוח לאומי (הכוונה לשידור המשכורות עד חודש פברואר 2020 למי שהוצא לחל"ת או פוטר במהלך חודש מרץ 2020) בשל משבר הקורונה, עבור דמי אבטלה ועבור המענק המיוחד.

מומלץ לשדר טופס 100 גם במקרים מיוחדים. לדוגמה, מעסיק קודם של העובד או אם המעסיק החליף בית תוכנה.

כפי שפורסם באתר הביטוח הלאומי, מעסיקים העובדים עם חילן, מל"ם, אוטומציה, יוניק, הרגל, חשבים, מירב וכן למעסיקים גדולים של מיכפל, הוכן שירות מיוחד ב-B2B. יש להתעדכן בלשכת השירות.

לקריאת ההנחיות באתר המוסד לביטוח לאומי לחצו כאן

ככל שיש תקלות בשידור טופס 100 אפשר להתקשר לאחד מהמוקדים הטלפונים הבאים במוסד לביטוח לאומי:

02-6709970, 02-6709983, 02-6709814, 02-6709517.

  • דמי אבטלה – לאחר שטופס 100 שודר בהצלחה, העובד מגיש תביעה לדמי אבטלה באתר הביטוח הלאומי בצורה מקוונת, בלי לצרף לתביעה מכתב מהמעסיק או טופס 1514.
  • מענק הסתגלות מיוחד – ככל שיש בביטוח הלאומי את כל המידע הדרוש לקבלת מענק הסתגלות מיוחד לעובד בן 67 ומעלה, שהופסקה עבודתו בשל הקורונה, העובד יקבל את המענק ללא הגשת בקשה (למשל, המעסיק העביר את פרטי הבנק של העובד או שהעובד מקבל קצבה מהמוסד לביטוח לאומי). למי שחסרים פרטים – יש להגיש בקשה בטופס 489 (רצוי מקוון), שכולל את פרטי הבנק של העובד.

 

  • ככל שהמעסיק שידר בהצלחה את טופס 100, אין צורך להפיק מתוכנת השכר את טופס 1514 בעבור עובד שתובע דמי אבטלה, אך חובה לשדר למוסד לביטוח לאומי את הקובץ שכולל את נתוני הפסקת העבודה (יום העבודה האחרון) וסיבת הפסקת העבודה (חל"ת כפוי או פיטורים בשל הקורונה), של כל עובד בנפרד. אין צורך לרשום את מועד סיום החל"ת הכפוי. בקובץ הזה יש לרשום את התאריך של יום העבודה האחרון שלפני הפסקת העבודה ולא את היום הראשון של החל"ת הכפוי (אם מועד ההוצאה לחל"ת כפוי הוא ביום ראשון, יום העבודה האחרון הוא על פי המוסכם אצל המעסיק – כלומר, בדרך כלל יום חמישי או יום שישי).

תשומת לב מיוחדת למועד הפסקת העבודה של עובדים מוגנים לפי חוק עבודת נשים שהוצאו לחל"ת כפוי בשל משבר הקורונה, בעקבות פרסום תקנות החירום (הכוונה למעסיקים שעומדים בהגדרות שבתקנות):

מועד הפסקת העבודה שהמעסיק אמור לרשום בקובץ הדיווח על הפסקת העבודה שמשודר למוסד לביטוח לאומי הוא יום העבודה האחרון לפני 15.3.2020, או יום העבודה האחרון לפני מועד ההוצאה לחל"ת, כמאוחר.

מעסיק שכבר שידר קובץ עם תאריך אחר – מתבקש לתקן את הדיווח.

המעסיק אמור לעדכן את העובדים שקיבלו היתר לפי מועד הגשת הבקשה להיתר, על המועד החדש של התחלת החל"ת לפי תקנות החירום.

 

  • קובץ שכולל מספרי חשבונות בנקים משדר מעסיק שיש לו את חשבונות הבנקים של העובדים או שיכול בקלות לקבל אותם מהעובדים. אין חובה לשדר את הקובץ לביטוח הלאומי. שידור הקובץ מסייע למוסד לביטוח לאומי לשלם דמי אבטלה לעובדים שטרם הגישו תביעה לדמי אבטלה.

העובדים שחשבונות הבנק שלהם אינם מעודכנים בביטוח הלאומי קיבלו הודעת SMS בתאריך 3.4.2020 והתבקשו לעדכן את פרטי חשבון הבנק שלהם בקישור שצורף להודעה. מי שקיבל הודעה כזאת ייכנס לאתר הביטוח הלאומי ויבדוק איך מזהים שההודעה נשלחה מהביטוח הלאומי ואינה הונאה. מובהר באתר הביטוח הלאומי שמדובר בבקשה חריגה.

לקריאת ההודעה לחצו כאן

  • קובץ הודעה על ביטול חל"ת כפוי הוא קובץ חובה למעסיק שהחזיר עובד לעבוד אצלו, כי בשלב זה העובד אינו יכול לדווח על ביטול חל"ת באופן מקוון (העובד מדווח ללשכת התעסוקה שהחל"ת בוטל, כדי שלשכת התעסוקה לא תעביר למוסד לביטוח לאומי נתוני אבטלה שגויים).