7.3.2021

 

חוזר ביטוח 1480

 

הרקע לפרסום חוזר ביטוח 1480 ביום 3.11.2020

 

נותני שירותים רבים לא חשבו לפי משבר הקורונה שהם כלולים בצו סיווג מבוטחים וזכאים לדמי אבטלה, והמעסיקים של נותני השירותים האלה לא ניכו מהם את דמי הביטוח ולא דיווחו עליהם כעובדים שכירים, לדוגמה, מדריכי ספורט בחדרי כושר ומדריכות מוזיקה בגני ילדים.

 

בתחילת תקופת משבר הקורונה (בחודשים מרץ עד יוני 2020), מובטלים רבים, שהיו כלולים לפי דעתם בתנאים של צו סיווג מבוטחים, הגישו תביעות לדמי אבטלה בצירוף קבלות והסכמי עבודה ולא צירפו לתביעה את כל האישורים מהמעסיקים על ניכוי דמי ביטוח כעובדים לפי הצו, במשך תקופת האכשרה המקוצרת לזכאות לדמי אבטלה (6 חודשים מתוך 18 שקדמו לחודש שבו נרשמו בלשכת התעסוקה).

 

לפנים משורת הדין בשל מצב החירום, המוסד לביטוח לאומי שילם למובטלים אלה דמי אבטלה לפי בסיס ההכנסות ששימש לחישוב מקדמות דמי ביטוח כעובד עצמאי לשנת 2019, ללא קיזוז ההכנסות ממשלח יד כעצמאים בשנת 2020.

 

פקיד האבטלה בסניף לא יכול היה לבדוק לפי הקבלות וההסכמים:

  1. את תקופת האכשרה האמיתית של המובטל.
  2. אם המובטל באמת ממלא את כל תנאי הצו.

 

הבדיקה הזאת אמורה להתבצע לאחר שהמובטל שולח לסניף טופס 0806/0857 השנתי (הטופס נמצא באתר רשות המסים), או תחליף לטופס 0806/0857 שכולל את כל הפרטים המלאים שבטופס המקורי (להלן לשם הקיצור: טופס 857). בתום הבדיקה המובטל מקבל הודעה על הפרשי דמי אבטלה (לחובה או לזכות).

 

חוזר ביטוח 1480

המוסד לביטוח לאומי פרסם ביום 3.11.2020 חוזר ביטוח מספר 1480 המפרט את תהליך העבודה שלו במבוטחים שכירים לפי צו סיווג מבוטחים שקיבלו (או עדיין מקבלים) דמי אבטלה לפי בסיס ההכנסות שלפיו נקבעו המקדמות בביטוח הלאומי בשנת 2019.

 

בפתח החוזר מובהר כי התפרצות והתפשטות נגיף הקורונה הביאו להיקף תביעות עצום של דמי אבטלה, ביניהם תביעות רבות מאד של מובטלים הכלולים בצו סיווג מבוטחים (כמו אמנים, מורי דרך, מרצים, מדריכי כושר ועוד).

 

הביטוח הלאומי התאים את עצמו למצב החירום וחיפש דרכים להקל על הטיפול בתביעות שהוגשו בחודשים מרץ עד יוני 2020, כדי לאפשר למובטלים לממש במהירות את זכויותיהם לדמי אבטלה.

 

בשל כמות התביעות העצומה, עובדי הביטוח הלאומי לא התפנו לבקש מכל מובטל את האישור מהמעסיק ולכן הוחלט, לפנים משורת הדין, לא לדרוש את אישורי המעסיקים ולהסתפק בהצהרת המובטל, שהוא עובד באחד מהעיסוקים לפי הצו.

 

הוחלט לשלם את דמי האבטלה לפי ההכנסה ששימשה בסיס למקדמות דמי הביטוח של מי שהיה רשום כעובד עצמאי בשנת 2019 (ההכנסה הזו מקורה בדרך כלל בשומת המבוטח לשנת 2017, אלא אם המבוטח תיקן את המקדמות של שנת 2019) והוחלט במקביל לא לקזז מדמי האבטלה את ההכנסות ממשלח יד בשנת 2020. החישוב אמור להתעדכן לאחר שיגיע המידע המעודכן לביטוח הלאומי.

 

בימים אלה מגיעות לביטוח הלאומי שומות של המובטלים האלה לשנת 2019 והם מקבלים הפרשי שומה לחובה או לזכות.

 

החוזר מבהיר את דרך הטיפול בכל מובטל שמביא למחלקת הגבייה בסניף את טופס 857 לשנת 2019 כדי להפחית את ההכנסות לפי הצו מתשלום דמי הביטוח (ולמנוע כפל תשלום, פעם כשכיר לפי הצו ופעם כעצמאי לפי השומה).

 

מובהר בחוזר כי המעמד המעודכן מועבר למחלקת אבטלה בסניף לצורך עדכון המעמד כעובד שכיר ועובד עצמאי בו זמנית, על כל ההשלכות לעניין הזכאות לדמי האבטלה. החישוב אינו סופי כי חלק מהמידע הרלוונטי יגיע למוסד לביטוח לאומי ממס הכנסה רק בשומה לשנת 2020.

 

כלומר, עולה בעקיפין מהחוזר, שלפני שפונים לביטוח הלאומי עם טופס 857 (ממעסיק אחד או יותר) כדי להקטין את דמי הביטוח ואולי להגדיל את הבסיס לדמי האבטלה, יש לחשוב היטב אם התהליך מיטיב עם הפונה.

 

ניתן להבין מהחוזר כי מובטל שיסדיר את הפרשי דמי הביטוח לפי דרישת הביטוח הלאומי ולא יעביר טופס 857 לביטוח הלאומי, ימשיך לקבל דמי אבטלה כפי שקיבל עד כה.

 

החוזר מדגיש כי רק טופס 857 משמש כאסמכתא לשינוי או לביטול שומה שהגיעה ממס הכנסה, ומצרף נספח המסביר את הנימוקים להוראה הזאת.

 

את טופסי 857 יש לקבל מהמעסיקים לפי הצו.

 

ככל שמעסיק לא ניכה את דמי הביטוח לפי הצו, ונותן השירות תובע ממנו לקבל את הטופס, על המעסיק לתקן את הדיווחים שלו למוסד לביטוח לאומי. עליו להגיש טופסי 102 מתוקנים לביטוח הלאומי, הכוללים הסברים על מהות התיקון, ותשלום דמי הביטוח המלאים (חלק עובד וחלק המעסיק), וזאת לפני מתן האישור לנותן השירות.

 

המעסיק אמור להתחשבן עם נותן השירות על חלק העובד בדמי הביטוח הלאומי והבריאות. נותן השירות יקבל החזר דמי ביטוח כעצמאי מהביטוח הלאומי לאחר שיגיש את הטופס לביטוח הלאומי.

 

ככל שנותן השירות המובטל מביא את טופס 857 לביטוח הלאומי, ההכנסה לפי הצו תופחת מההכנסה שבשומה של 2019 ותסווג כהכנסת עובד שכיר. תיפתח מטלה לפקיד האבטלה לשנות את הבסיס לדמי האבטלה בהתאם לבסיס החדש שקבע פקיד הביטוח והגבייה כעובד שכיר בששת החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו המובטל נרשם בלשכת התעסוקה. בשלב זה החישוב לא יהיה סופי כי חודשי האכשרה בשנת 2020 יתוקנו לפי טופס 857 לשנת 2020. ההכנסות ממשלח יד בשנת 2020 יקוזזו מדמי האבטלה באופן אוטומטי ויהיה עדכון לאחר שתגיע שומת 2020 לביטוח הלאומי בשנת 2021.

 

לדוגמה, אם המובטל נרשם בלשכת התעסוקה ביום 15.3.2020, הבסיס לחישוב דמי האבטלה יהיו ההכנסות כעובד שכיר בחודשים 9/2019 ועד 2/2020 (החישוב כולל הכנסות כעובד שכיר וכעובד שכיר לפי הצו).

 

המטלות ייפתחו פעמיים: פעם אחת עם קבלת שומת 2019 (4 חודשים) ופעם השנייה עם קבלת שומת 2020, שתגיע בשנת 2021 (עבור חודשיים ועבור הקיזוז של ההכנסות ממשלח יד).

 

הנימוקים לפיהם ניתן לסווג עובד כשכיר לפי צו סיווג מבוטחים רק לפי טופס 806/857

 

על פי הנספח לחוזר, בטופס 857 (שהוא אישור ניכוי מס הכנסה מתשלומים החייבים ניכוי במקור) מפורטים פרטיהם של העובד (נותן השירות שכלול בצו) והמעסיק, גובה ההכנסה השנתית, דמי הביטוח שנוכו מההכנסה הזו והמס שנוכה. למוסד לביטוח לאומי אין את הידע, ההכשרה והסמכות לבחון את הקבלות ואת החשבוניות. טופס 857 מבוקר על ידי רואה החשבון של המעסיק ושל נותן השירות ומבוקר גם על ידי מס הכנסה ומע"מ, ולכן רק על בסיס טופס זה ניתן לקבל תמונה מלאה על פעילות נותן השירות לפי הצו.

 

ההלכה הפסוקה הנוגעת לאופן חישוב גמלה מחליפת שכר

 

הנספח לחוזר מזכיר את ההלכה הפסוקה בעניין החשיבות הנגזרת לקביעת בסיס לחישוב כל גמלה מחליפת שכר, גם בדמי אבטלה וגם בכל גמלה אחרת כמו בנכות מעבודה. המידע על השכר האמיתי נמצא רק בטופס 857.

לחוזר ביטוח מספר 1480 לחצו כאן
לטופס 806/857 באתר רשות המסים לחצו כאן
לצו סיווג מבוטחים לחצו כאן

לפרסום בנושא תהליך העבודה בטיפול במבוטחים שכירים לפי צו סיווג מבוטחים בתקופת משבר הקורונה – חוזר חדש מיום 9.11.2021 לחצו כאן

לפרסום בנושא תיקון לתוספת הראשונה לצו סיווג מבוטחים בתוקף מיום 1.9.2020 מיום 5.10.2021 לחצו כאן