7.3.2021

התחשבנות של העצמאי עם המוסד לביטוח לאומי – הסבר מורחב

 

  1. המוסד לביטוח לאומי מקבל ממס הכנסה במסגרת השומה את ההכנסות של העצמאי. ההכנסות האלה כוללות גם את ההכנסות שמהן נוכו דמי ביטוח לפי הצו.
  2. "עובד עצמאי" על פי סעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי הוא מי שעוסק בשנת מס פלונית (או חלק ממנה) במשלח ידו שלא כעובד שכיר (בקשר לאותו משלח היד), ומתקיים בו אחד התנאים שכוללים מבחן הכנסות ושעות עיסוק ממוצעות בשבוע.
  3. לאחר קבלת השומה ממס הכנסה, המוסד לביטוח לאומי שולח למבוטח מכתב לבירור ההכנסות כעצמאי, או שולח דרישת תשלום דמי ביטוח על כל ההכנסה כעצמאי, בניכוי המקדמות ששולמו בפועל כעצמאי בשנת המס.
  4. כדי להימנע ממצב של כפל דמי ביטוח על אותן הכנסות בשנים הקודמות – פעם אחת כשכיר לפי הצו, ופעם שנייה מההכנסה המדווחת ממקור עצמאי למס – העצמאי מעביר לפקיד הגבייה בסניף הביטוח הלאומי אישור על ההכנסות לפי הצו בשנת המס ועל ניכוי דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח הבריאות מההכנסות האלה (טופס 857), כדי שיפחית מהשומה את ההכנסות שמהן נוכו דמי הביטוח בעד אותה שנת מס.
  5. מההכנסות של העצמאי בשומה, פקיד הביטוח והגבייה אמור להפחית את ההכנסות שמוגדרות כעיסוק שכיר לפי הצו.

לאחר שפקיד הגבייה מקבל את טופס 857 ממולא וחתום מהמעסיק לפי הצו, שבו מופיע ניכוי דמי הביטוח הלאומי והבריאות, הוא מבטל את השומה שהתקבלה ממס הכנסה, מזין את ההכנסות שמהן נוכו דמי הביטוח לפי הצו כהכנסות עובד שכיר, והיתרה שייכת להכנסות מעיסוק עובד עצמאי.

פקיד הגבייה אינו רשאי לתקן עיסוק עצמאי אם ההכנסה כעצמאי נמוכה ממחצית השכר הממוצע במשק ואינו רשאי לתקן את המעמד של העצמאי למי שאינו עונה להגדרת עובד עצמאי. שינוי עיסוק עצמאי מחייב הצהרה בטופס 6101 לפי הכללים המפורטים באתר הביטוח הלאומי.

 

לדוגמה, ההכנסות שמגיעות בשומה הן 100,000 ש"ח. טופס 857 כולל הכנסה לפי הצו במשך כל השנה, בסך של 70,000 ש"ח. המעמד המעודכן של המבוטח יהיה: עובד שכיר בסכום הכנסה שנתי של 70,000 ש"ח, ועובד עצמאי בסכום הכנסה שנתי של 30,000 ש"ח.

 

  1. לפי סעיפים 175, 176 לחוק הביטוח הלאומי, הכנסות ממשלח יד, ממשכורת ומפנסיה (קצבת פרישה) מופחתות מדמי האבטלה, אם היו בתקופת האבטלה.

סכום ההכנסה שנותר למבוטח כעצמאי לאחר שהורד הסכום כשכיר לפי הצו, בחלוקה שנתית, אמור להיות מנוכה מדמי האבטלה של המובטל לפי ממוצע יומי (אלא אם העצמאי סגר את העיסוק כעצמאי לחלוטין בתקופת הזכאות לדמי האבטלה).

לעניין הקיזוז, פסק דין בעניין נמרוד גרון בבית הדין הארצי לעבודה מיום 26.3.2017 (39009-02-16) קבע כי המוסד לביטוח לאומי ניכה את הכנסות המבוטח כ"עובד עצמאי" מדמי האבטלה – כדין, ודחה את הערעור.

 

סעיף 176 לחוק הביטוח הלאומי מתייחס למשלח יד באופן כללי ואינו מפנה להגדרת עובד עצמאי לפי סעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי, כלומר, כל הכנסה של המובטל כעצמאי מופחתת מדמי האבטלה, גם אם הוא לא עונה להגדרת עובד עצמאי ויש לו הכנסה.

 

  1. אם ניכוי דמי הביטוח לפי צו סיווג מבוטחים נעשה על ידי המשלם/המעסיק כברירת מחדל בשיעור המלא ולא נעשה תיאום, אפשר לתבוע את החזר השיעור המופחת באינטרנט (כמו כל עובד שכיר) או להסב את תשומת לב פקיד הגבייה שעורך את ההתחשבנות של דמי הביטוח כעצמאי, שיש להחזיר גם דמי ביטוח בשיעור המופחת מסכום התשלום שכלול במסגרת הצו.

 

כאשר עצמאי לפי הצו מקבל דמי אבטלה לפי בסיס ההכנסות שלו לשנת 2019, מומלץ שיבדוק היטב את הנתונים לפני שהוא פונה למעסיק כדי לבקש טופס 857 שכולל דמי ביטוח לאומי ובריאות, ולפני שהוא מעביר לביטוח הלאומי את טופס 857 לשנת 2019, גם אם הוא אמור לשלם הפרשי דמי ביטוח בעקבות קבלת שומה לשנת 2019, כמפורט להלן:

 

  1. כשמגיעה למוסד לביטוח לאומי שומה לשנת 2019, הביטוח הלאומי מבצע הפרשי דמי ביטוח כמקובל (לחובה או לזכות), כולל למובטלים שמקבלים דמי אבטלה לפי בסיס ההכנסה ששימשה יסוד למקדמות לשנת 2019 כעובד עצמאי. בהקשר להפרשי השומה, הביטוח הלאומי פרסם חוזר ביטוח מספר 1480 ביום 1.11.2020, המבהיר את הפעולות שהוא עושה כאשר מבוטח פונה אליו עם טופס 857, כדי לעדכן את המעמד בשנת 2019. כלומר, עולה מהחוזר, שכל עוד המובטל אינו מוסר לביטוח הלאומי טופס 857, הפעולות האלה אינן נעשות.

 

מובטל לפי הצו, שמגיש טופס 857 – שכולל הכנסה וניכוי דמי ביטוח לפי צו סיווג מבוטחים – פקיד הביטוח והגבייה בסניף מבטל את השומה שהגיעה ממס הכנסה, מקטין את ההכנסה שמופיעה בשומה של העצמאי בהתאם להכנסות המופיעות בטופס 857 ומעדכן את המעמד של המבוטח לעובד שכיר (לפי הסכום שבטופס 857) ולעובד עצמאי במקביל (עם ההכנסה שנותרה כעצמאי שאינו כלול בצו).

 

במקביל, נדרש פקיד הביטוח והגבייה לפתוח מטלה לפקיד האבטלה, במטרה לשנות את הבסיס לדמי האבטלה בהתאם לבסיס החדש שקבע פקיד הביטוח והגבייה. המטלות ייפתחו פעמיים, בהתאם לששת החודשים שקדמו להתחלת האבטלה, שחלקם היו בשנת 2019 וחלקם היו בשנת 2020. לכן, החישוב לגבי שומת 2019 אינו סופי.

 

המוסד לביטוח לאומי משנה את מעמדו של המובטל בשנת 2019 לעובד שכיר רגיל שהוא גם עובד עצמאי במקביל. פקיד האבטלה חייב לערוך התחשבנות כוללת עם המובטל, כמו לכל עובד שכיר אחר שמקבל דמי אבטלה (כולל קיזוז הכנסותיו כעצמאי מדמי האבטלה בשנת 2020) ועלולים להיווצר חובות.

 

כלומר, כברירת מחדל, כל עוד מובטל לפי הצו, שמקבל דמי אבטלה לפי בסיס הכנסותיו כעובד עצמאי בשנת 2019, אינו מעביר למחלקת הגבייה בסניף טופס 857 מהמעסיק, הוא ימשיך לקבל דמי אבטלה לפי הבסיס שלפיו שולמו מקדמות דמי הביטוח בשנת 2019, ללא קיזוז ההכנסות כעצמאי בשנים 2020 ו-2021, כל עוד הוא מובטל ולא חזר לעבוד. אם חזר לעבוד, עליו לעדכן את הביטוח הלאומי.

 

לפי החוזר, רק לפי טופס 857 ניתן לקבל תמונה מלאה על פעילות נותן השירות לפי הצו ולדעת מה השכר האמיתי של המובטל, ולכן הביטוח הלאומי מעדכן מעמד רק לפי טופס זה.